Klätterspots efter västkusten

Hej,

Ska bege mig på en liten klätterroadtrip och behöver lite förslag på lämpliga spots.

Bor i Göteborg och vill nu utforska lite andra ställen längs denna vackra kust. Sportklättrar leder runt 6 B.

Tanken är att ta bilen och kör X antal mil och sedan klättra där en dag. Tälta och sedan köra till nästa ställe och vara där en dag. Allt som allt skall resan vara på cirka 3-4 dagar.

Vill helst inte längre än 20 mil bort då jag inte vill slösa hela resan på tranporter.

Ni får jätte gärna skicka med länkar från eniro eller hitta.se till de olika bergen så de blir enklare att hitta.

Tacksam för svar

Du nämner inte vilken typ av klättring du är ute efter, men för mig skulle det inte vara nån tvekan. Åk bohuslän och slå upp tältet vid Bohus KKs klubbstuga i Bärfendal som du använder som basläger. Inom 15 minuters bilfärd finns hur mycket, riktig, riktigt skitbra klättring som helst! Det är inga problem att sysselsätta sig 3-4 dagar, eller en livstid. Klätterföraren över området är dessutom ett praktverk.

Finns väldigt få sportleder i Bohuslän. För det är väl det som du är ute efter?
Men annars kan du lägga ner mycket tid på Bouldering längs Bohuskusten. :)

//Gustav\\

Vilken adress menar du? Missade förresten att du bor i GBG (läste snabbt)... En annan klippa som är fin (utanför GBG, dock inte riktigt vi kusten) är Seglora (nya klippan).

Runt Ullared finns en heldel klippor men inget bultat tyvärr.

Men ge-kås camping ligger inom 10min gång från dom flästa av dom.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg