Klätterskor för nybörjare?

Har precis testat på klättra för första gången, inomhus, och blev rätt hooked på en gång. Känns som en bra hobby som inte ställer krav på allt för mycket utrustning och är bra träning, nästintill kostnadsfritt att utöva. Dock blir det ju en rätt bra summa om man ska hyra skor varje gång man ska klättra. Har letat här i kring efter en tråd som tar upp detta (länka gärna om ni hittar), men det jag letar efter är det absolut billigaste i klättringsskoväg. De ska liksom ersätta 20 kr/gång på klätterklubben här, och jag lär ju köpa ett par bättre när jag kommit in i det.

Alla tips är bra tips, antar jag.

/Micke

Förstår att du tyckte om klättring, själv var det den sport jag fastnade till sist för. Skall du klättra inne så är det inte så mycket utrustning som behövs. Men utomhus är en annan sak... Men utrustningen är relativ dyr men i gengäld kan du ha dem under ett bra tag, ifall du sköter dem. Men klätterkort på större orter brukar inte vara särskilt billigt, vet dock ej hur det är i Lund.

Nu till din fråga angående klätterskor, eftersom att de skall vara billiga och skall vara ett par ingångsskor, tycker jag att du går ner på Naturkompaniet (har för mig att det finns i Lund) eller någon annan sportaffär och be dem att hjälpa dig.Men dina krav som du ställer så duger alla skor de har! Det är svårt att handla klätterskor på internet, det skiljer mycket mellan storlekarna och just att det skall sitta bra är mycket viktigt.
Om du känner att du kommer att fortsätta med klättring så skulle jag personligen lägga lite mer pengar än de allra billigaste, men ekonomin som ung brukar inte vara den bästa..

Hoppas att du fick lite hjälp på traven!

Vänliga hälsningar
Oscar

Du kommer slita ut dina skor rätt snart om du kättrar mycket. I synnerhet som nybörjare. (ju bättre du blir, ju mindre kommer fötterna "krafsa" på väggen)
Så satsa inte på några värstingskor, men se till att de sitter bra på dina fötter.

Naturkompaniet är dyra, men passa på när de rear.
Billigare skor hittar du exempelvis på northstar.se, men då tvingas du chansa på storleken.

Jag tyckte också det var lite väl dyrt på Naturkompaniet. Visserligen är ju klätterskor relativt billiga om man jämför med mycket annat, men när man inte är riktigt hundra på att det är något man kommer hålla på med känns det rimligt att köra på något billigt. Ska kolla upp sidan. Tack för alla tips! Det här verkar vara ett riktigt seriöst och bra forum.

En lagom billig sko som känns ok på foten tycker jag passar bra som nybörjare. Tänk på att den ska sitta åt, du ska ju inte direkt kunna ha ett par strumpor i dem. Det ska inte vara skönt att ha dem på sig men det ska inte göra ont heller tycker jag sammanfattar det bra. Många nybörjare verkar välja en sko som är ganska så rak i passformen och inte allt för böjd.
Köp inte skor på internet! De skiljer sig så otroligt mycket mellan tillverkare och även modeller när det gäller klätterskor. Prova och köp i butik.
Lycka till.

Jag tänker väl mig att man kan prova skorna i butik och sen beställa samma modell från internet. På northstar.se var ju skorna väldigt mycket billigare än vad jag sett någon annanstans, men skorna måste ju passa också. Min erfarenhet av att köpa skor på nätet man inte vet passar är inte särskilt bra.

Det är väl lite taskigt att utnyttja kunskapen hos butikspersonalen och möjligheten att testa grejerna och sen köpa på nätet!? Vad vet jag.
Mickejay, tänk på att köpa skor som ger bra stöd till foten, butikspersonalen hjälper dig nog. Köper du för avancerade skor så krävs det mer styrka från foten. Det kommer med tiden, men i början är man ovan att stå på tårna hela tiden.

Att nyttja butiken på fina gatan för att prova grejor och sedan köpa på Internet tycker jag är djävligt taskigt. En av orsakerna till att Northstar kan sälja så billigt är att de har sitt kontor i Malmberget, Det är liksom lite högre hyreskostnader i centrala Lund...

Stöd fysiska butiker om du vill klämma och känna på grejorna, annars så försvinner den möjligheten.

Det är klart det har sin moraliska baksida att göra så, men när man är student är skillnaden mellan 800 och 400 kr rätt stor. Man skulle kunna diskutera det här rätt länge, jag hade gärna lagt större summor på att köpa saker som är mer moraliskt försvarbara än andra om jag hade haft så pass mycket pengar att det faktiskt var en möjlighet. Att "utnyttja" personalens kunskaper har det aldrig varit snack om, det handlar om att jag vill veta vilken storlek jag har. Å andra sidan kör webbutikerna med mått i många fall, jag skulle nog kunna mäta mig till rätt. När det nu upprör så.

Just när det gäller northstar så för de också lite billigare märken än naturkompaniet gör.
Triop-skor är klart billigare än LaSportiva och Mad Rock.

GustavOh:

Är det grejer som är värda att köpa då? Som regel gäller ofta att ju dyrare ju bättre, men i vissa fall finns det ju billiga grejer som bara är bortkastade pengar. Köper jag ett par skor för 4-600 vill jag ha skor som iaf är värda det.

GustavOh:
Är det grejer som är värda att köpa då? Som regel gäller ofta att ju dyrare ju bättre, men i vissa fall finns det ju billiga grejer som bara är bortkastade pengar. Köper jag ett par skor för 4-600 vill jag ha skor som iaf är värda det.

Jag har inte klättrat i dom själv så det kan jag inte avgöra.
Men som jag (nog) skrev tidigare i tråden så är det lite bortkastat att köpa värstingskor som nybörjare. När det kommer till kritan så är det ju faktiskt du som klättrar och inte skorna.
Fokusera på att hitta ett par som sitter bra (dvs tajt men inte smärtsamt) på just dina fötter. Det är viktigare än märket på skorna.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg