Klätterresa!

Någon som har bra tips på var man ska åka på klätterresa i juni månad.

Tänkte vara borta i 3 veckor ungefär! Är sugen på något billigt land! Har funderat lite på Thailand, har dock fått intrycket att det blivit lite för kommersiellt? Vädret kanske inte är ultimat i juni heller? Någon med tips på en bra destination? Sysslar främst med sportklättring... trad och boulder är också av intresse!

Céüse (osäker på stavning)

Vad sägs om Céüse i Frankrike? Kvalificerar väl inte direkt in som ett billigt land men sportklättringen lär vara bland världens bästa. Dessutom bor man på en camping så man borde kunna klara sig ganska så billigt.

Har själv tänkt åka dit till sommaren. Fördelen med Céüse som jag har förstått (förutom klättring i världsklass) är den att klättringen sker på relativt hög höjd, det är alltså ganska så svalt även på sommaren.

Dessutom så har man ju chansen att göra ett försök på Realisation 9a+ ;)

Jag kom nyss hem från Sydafrika där jag fick klättra en del, lite för lite p g a att man var tvungen att göra massa annat också. Men Sydafrika erbjuder mycket fina klättermöjligheter. Det är även billigt när du väl är i landet, flyget kan du hitta billigt om du bokar i tid.

Problemet du har är att du ska åka i juni! Det är ingen perfekt tid för vare sig Sydafrika eller Thailand. Då får du nästan rikta in dig på Europa och Nordamerika. Vill du dessutom att det ska vara ett billigt land så blir det väligt svårt att hitta. Men kanske något i stil med Bulgarien. Jag kommer inte ihåg var jag har läst om klättring i Bulgarien men jag har för mig att det var i någon nummer av Utemagasinet.

Lycka till.

Återigen rekommenderar jag Ponte Brolla i södra Schweiz.

Klättringen är helt otrolig. Du hittar allt från tak till sva, från grad tre med en bult varje meter (typ klätterdagis för de minsta) till 8c. Det finns leder på några få hårda meter till över 300 meter. Det finns också superfin bouldering, stora block utspridda i gräset (bra landningar).

Landet har ett lite oförtjänt rykte att vara dyrt, men det år utmärkt att tälta i närheten. Matpriser ca som i Sverige, lagar man själv blir det alltså inte speciellt dyrt. Dessutom är det är rent, tåg och postbussar är jättefina (och går i tid så klar) och det är tämligen fritt från tjuvar (även om man ju ska vara uppmärksam, rötägg finns överallt, de är bara inte så många här).

Södra Schweiz, kantonen Ticino, är inte som något annat, det är alper och palmer, floder med sandstränder och tropiska nätter. "Alla" klättrar och det är ändå inte trångt, jag har klättrat en hel dag utan att se en kotte. Vill man ha fler omkring sig åker man till en "Klettergarden" och då hittar man säkert några likasinnade.

Klimatet i juni är torrt och varmt, mellan 25 och 35 grader. Men det är otrolig friktion så klättringen blir inte lidande av värmen. Dessutom kan man alltid bege sig lite uppåt bergen och det är svalare på höjd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg