Klätterprylar i Prag?

Ska till Prag om en månad.. Har inte klättrat mycket ute men skulle vilja göra det mer, saknar dock all utrustning =)
Vilka grejer kan ni rekommendera att köpa där (padda, billiga skor, kilar, slingor, karbiner... jag har själv ingen aning men så småningom så ska ju allt köpas så varför inte nu..)? Finns det något att akta sig för? Och finns det några andra ställen än Hudy Sport att besöka?

någon måste ju svara...

Det är väl bara att shoppa loss! Du kommer definitivt att behöva rep, ett gäng friends, ett kilset, ett par skruvkarbiner och 5-6 dubbelkarbiner. Friends är ju rätt dyra här hemma så det kanske är en bra idé att köpa i tjeckien. Rep är nog smart att skaffa tidigt för det kan vara svårt att låna av folk. Jag har inte handlat nåt i tjeckien men jag skulle nog kolla så att prylarna är CE- och UIAA-märkta. Fast det antar jag att det mesta är. Själv har jag rock empire friends som jag är jätteöjd med. Det är ett tjeckiskt märke och jag har inte hört någon som är missnöjd med dem.
Det kommer att köpas in två paddor till klubben snart som man kommer kunna hyra för en billig peng (om jag inte minns fel).

Rock on!

tack för att du tog dig tid att svara. :) hittade precis till hudys hemsida.. de säljer tydligen en stor (120x100) padda för typ 800:-. funderar också på att köpa ett par riktigt dåliga/billiga triop skor att värma upp och klättra lätt med. rep vore nog bra men min ekonomi är riktigt begränsad och jag kan förmodligen låna ändå (kalle?) :) förresten kul att höra att rock empire inte är dåligt..

jodå...

vissta kan du låna rep av mig, men om vi e flera stycken som klättrar blir det nog en smula drygt med ett rep... bara min åsikt... jag var ruskigt nära att ta mig till final i juniorcupen i lördags... trean hade 40 p och jag hade 40-... sånt e de... ha de bra... Kalle

Tillbaks till prylarna. Enligt Don Keso så finns det en tjeckisk produkt som du inte har råd att inte ha råd till. Och det är Koobas mini kilar av mässing. Glöm det där med CE märkning i detta fallet. Vi snackar tio spänn stycket. Funkar till allt. Keso har dessutom utvecklat en speciell teknik för att placera dem......

För övrigt...

...så borde du byta identitet till ålen eller eel istället för joel_l... håller du inte med mig... Apropå Prag så är det rackarns tråkigt att vi inte ska dit samtidigt... Men det kan ju vara bra om du glömmer att köpa något så kan jag köpa det när jag är där...

här kommer en fråga till alla gamla rävar därute... är faders ett schysst märke på karbiner? tex quickdraws... finns ju billigt i Prag...

ha det gött... Kalle

G'day!

Jag var ner en svang i sommras & shoppade loss. Rakna med halva svenska priset eller billigare, ungefar (beror lite pa vad det ar for marke pa prylarna). Ar det sa att det ska handlas riktigt billiga prylar sa kan det vara ide att att dra over till Slovakien. Dar ar det faktiskt lattare att hitta skumma tjeckiska prylar.

Ett hett tips ar att man kan handla tax free eftersom Tjeckien inte ar med i EU & spara ytterligare 20% eller natt pa priset. Reglerna for att fa tillbax pengarna kan dock vara krangliga men i teorin ar det funkis.

Ha en god shopping tur!

Jag har...

...hört att man bara får föra ut en viss mängd inhandlade grejor utan att skatta på det... nån som vet hur mkt det är? vore lite jobbigt om man kommer dit och tror att man ska tjäna pengar men att det slutar med att man får betala...

Kalle

tack för alla svar! ska lägga dom dära minikilarna på minnet!. är de så billiga skadar det ju inte att köpa med sig ett antal hem.. keso får ta och ge mig en kort kurs i mässingskilteknik när jag kommer hem :)
om jag ska vara ärlig så är jag lite rädd för tullen. det var någon som sa att man skulle ta bort allt emballage och skita ner grejerna så man slipper tulla, kan det vara en bra idé? alltså borde jag skaffa tax-free kvitto eller smuggla grejerna?
kan knappt vänta tills jag åker :) då jävlar ska det shoppas

kalle: kanske blir jag ålen senare.. får se, kan inte riktigt identifiera mig själv med det än :) och apropå ingenting så är det nog bra om vi (jag?) chillar lite med att köpa hem stora mängder av någon viss grej, du kan ju komplettera om jag är nöjd..

var precis på resebyrån och betalade.. de sa att om man köpte prylar för över 10000 tjeckiska (ca 2600 spänn) så kunde man få tax-free kvitto (i vissa butiker). med detta kvitto kunde man sedan casha in pengar på någon tjeckisk bank. de hade aldrig hört talas om att man skulle kunna åka på tull vid överfarten.. är dock inte helt säker på att jag litar på dem.. de verkade jäkligt oseriösa :)

Fuck...

... the unserious resebyrå... säger jag =)... vi måste få veta med 100 % säkerhet...

ta det lungt...

kalle

om det förresten är någon som ska till kjuge och har en plats över i bilen så vore det väldigt trevligt ifall ni ringde mig...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg