Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klätterparadiset?
- Trådstartare Milosz
- Start datum
Ponte Brolla, södra Schweiz. Alper och palmer, superfriktion, långturer, sportklättring, bouldering, det är bara så häftigt.
Fast det är ju ingen stad direkt, utan några hus. Å andra sidan har man ca 200 leder i alla grader på 5 minuters gångavstånd från hotellet, så vad ska man till stan å göra? Men ok, närmaste stad är Locarno, 4 km från Ponte Brolla, och med korta bilfärder därifrån finns det klättring nog för enbart on sight i minst 4-5 månader... men sen är säsongen året runt, kan jag inte få stanna längre???
Fast det är ju ingen stad direkt, utan några hus. Å andra sidan har man ca 200 leder i alla grader på 5 minuters gångavstånd från hotellet, så vad ska man till stan å göra? Men ok, närmaste stad är Locarno, 4 km från Ponte Brolla, och med korta bilfärder därifrån finns det klättring nog för enbart on sight i minst 4-5 månader... men sen är säsongen året runt, kan jag inte få stanna längre???
Boulder, Colorado. Svårslaget med klättring på både sandsten och granit, från boulders upp till 7-8 replängder, inom bara ett par mils omkrets från staden. 330 soldagar om året och alpin klättring i t.ex. Rocky Mountain National Park på någon/några timmars avstånd. Dessutom inte längre än till Black Canyon of the Gunnison, Devil's Tower, Garden of the Gods m.fl. ställen än vad många i Sverige har till Bohuslän. Närmare till skidåkning i t.ex. Aspen än vad de flesta svenskar har till Sälen eller Åre.
Mezzner, jag håller med dig om att Yosemite också håller världsklass, men det är ju ingen stad...
Mezzner, jag håller med dig om att Yosemite också håller världsklass, men det är ju ingen stad...
OK, läste nog bara rubriken och föreställde mig nog knappast i övrigt heller att man skulle hitta sin drömklättring i en stad...
Boulder lät intressant, har faktiskt varit där men tyvärr, tyvärr i helt andra ärenden, inte mycket till stad kanske, men helt riktigt; den heter Buolder City.
(Tror dessutom det var där man "spelade in" Mork och Mindy... )
Boulder lät intressant, har faktiskt varit där men tyvärr, tyvärr i helt andra ärenden, inte mycket till stad kanske, men helt riktigt; den heter Buolder City.
(Tror dessutom det var där man "spelade in" Mork och Mindy... )
Visst var det i Boulder de spelade in Mork and Mindy!
Eller... de kanske inte spelade in den där, men den utspelade sig i alla fall i Boulder. I vinjetten hade de ett snyggt panorama över The Flatirons, några distinkta klippformationer utanför/ovanför staden. Lättaste turen på The Third Flatiron är ganska lång, minns inte exakt men kanske 6-7 replängder, och väldigt lätt, typ treaklättring. Så lätt faktiskt att den är klättrad i rullskridskor någon gång på 40- eller 50-talet.
Som Mork själv skulle ha sagt: "Nanu, nanu"
Eller... de kanske inte spelade in den där, men den utspelade sig i alla fall i Boulder. I vinjetten hade de ett snyggt panorama över The Flatirons, några distinkta klippformationer utanför/ovanför staden. Lättaste turen på The Third Flatiron är ganska lång, minns inte exakt men kanske 6-7 replängder, och väldigt lätt, typ treaklättring. Så lätt faktiskt att den är klättrad i rullskridskor någon gång på 40- eller 50-talet.
Som Mork själv skulle ha sagt: "Nanu, nanu"
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg