Klättermusens testanorak (Rim)

En intressant fråga uppstår när man undrar vad "någon tycker" om en produkt. Får man erepresentativt svar? Svarar tex de som anser sig gjort ett misslyckat köp eller är inte de som är nöjda med sitt köp mera benägna att svara?
 
Jag vill inte avslöja för mycket...

...men materialet (Epic) är kanon. Trots att jag kört anoraken i i tvätten ett par gånger så klarar den Blöteborgsstrilet galant i flera timmar. :)
Jag kommer förmodligen att köpa ett par byxor i samma material senare i vinter.

En mer fullödig recension kommer i januari-februari när jag ändå ska recensera den åt Klättermusen... ;)
 
KLAGER; sa:
En intressant fråga uppstår när man undrar vad "någon tycker" om en produkt. Får man erepresentativt svar? Svarar tex de som anser sig gjort ett misslyckat köp eller är inte de som är nöjda med sitt köp mera benägna att svara?

Visserligen har du 100 procent rätt och många svar känns ofta överdrivet positiva. Men chanserna att få en någorlunda balanserad och korrekt åsikt är ju i alla fall större om den man frågar verkligen har nyttjat produkten, vilket vanligtvis är detsamma som att ha köpt den.

Det är inte helt ovanligt att det förekommer det recensioner/analyser av typen ”jag har inte själv testat men min brorsas rumskompis kusins morbror har det och han tycket att ….” eller ”tillverkaren skriver i katalogen ….”. Personligen föredrar jag svar från de som verkligen har använt produkten. Att sedan urvalet kanske inte är helt representativt får man ta som det är.

/Johan
 
Jag måste ha missat något... Rim från Klättermusen. Materialet är Epic. Om Epic är efterförljaren till Ventile, kan jag rekommendera detta material. Jag har Gleipner, jacka och byxa samt anoraken Nunatak tillverkade i just ventile.
Fast jag är av den uppfattningen att materialet inte står emot regn i 3-4 timmar. OK Blöteborgsvädret, men inte riktigt regn. Materialet är dock suveränt för snö. blötsnö ooch stark vind. Plaggen är oxå mjuka och tysta, vilket uppskattas av jägaren och fågelskådaren.
Någon som har erfarenhet av Klättermusens ryggsäckar? Jag har em Ratatosk, men behöver en större, kanske 80 liter eller så...
 
klättermusen njal epic (rim)

Ska fatta mig kort så länge. Fick tag i en epic ,är helt nöjd med den .Poitivt vattenmotständigheten mycket god vindtätheten mycket god mycket komprimerbar samt bra vikt. Materialet verkar vara rivtåligt trots sin tunnhet, återkommer om desa saker när jag använt den flera månader. Ett par saker jag týcker bättre om på tex skidblandern. Fickfodret hänger löst inne i anoraken vilket man kan få händerna innanför när man tar på sig anoraken. Andningen räcker till för vandring och cykling men inte för högaktiva ändamål. Den nya huvan har jag inte bestämt mig om ännu ,återkommer om den. Har sett att en del inte tycker om ärmavsluten (för tighta såg jag någon som skrev). Men uppfattar inte detta speciellt störande om man inte har för tjocka kläder under. Vilket inte behövs räcker gott med en mithril även omkring nollan.Så sammanfattningsvis ännu så länge en mycket bra bekanskap för vandring cykling och allt friluftsliv Mvh Hans
 
Ventile -> Etaproof!

Epic är _inte_ efterföljaren till Ventile. Efterföljaren till Ventile i Klättermusens produkter heter Etaproof och den används i Nunatak, Njal och Gleipner.

Rim är en variant på Njalanoraken - det står Njal på min - fast med ett annat material (se t.ex. http://www.nextec.com/ ) med andra egenskaper. Plaggen i Etaproof har MFR 8 jämfört med Rim som ligger på MFR 2.
Etaproof används f.ö. även av Tierra i deras anorak.
Epic används dessutom i några av Lundhags nya jackor och byxor samt i sovsäcksyttertyg på en hel del sovsäckar från bl.a. Feathered Friends och Macpac.

[Ändrat av haskell 2002-11-20 kl 14:35]
 
Ventile=etaproof

epic är inte uppgöjare till ventile det är etaproof för att det var tydligen svårt att få tag på ventile bomullen var inte jämn kvalite har jag hört.
 
KLAGER; sa:
En intressant fråga uppstår när man undrar vad "någon tycker" om en produkt. Får man erepresentativt svar? Svarar tex de som anser sig gjort ett misslyckat köp eller är inte de som är nöjda med sitt köp mera benägna att svara?

Öhh...är det inte på det sättet hela recensionsbanken här på utsidan fungerar? Eller för den delen recensioner överhuvudtaget. Visst, allt som skrivs där är väl kanske inte sant, men visst är den bra?

Tycker jag i alla fall!

//A
 
Representativs svar

Jag sågar gärna produkter jag inte är nöjd med. Självklart får man alltid värdera svaren, men det samma gäller ju allid när man frågar någon...

Svaren utger sig inte för att vara statisktiskts korekt, men det kan väl vara intressant att höra vad folk tycker i enskillda fall?
 
Håller helt o hållet med dej. Är det något man inte tycker är bra ska man säga det annars fyller ju inte ändamålet någon nytta, med t ex testpersoner.
 
camlingper; sa:
OK Blöteborgsvädret, men inte riktigt regn.

Hörrödu, har du gått över parkeringen på backaplan i äkta göteborgsväder? Bästa stället att testa sina nya kläder på, förstår inte varför det området inte ingår i alla jacktester som görs. Alla icke-infödda göteborgare brukar alltid ha en eller två skräckhistorier om nära-döden-upplevelser i oktober/november. ;)

/Martin - göteborgare i exil
 

Liknande trådar