klättermusen och mjölner

Jag vet att detta har diskuterats tidigare, men jag undrar vad ni tycker om klättermusens mjölner? Funderar på att köpa en mjölner 80 liter. De tidigare diskusionerna kring detta berör oftast de gammla säkarna, därför vill jag veta vad de senare modellerna går för. Och visst, jag vet att de kommer med nya säckar till våren 2008, därför kan det vara bra att veta om man ska vänta eller köpa mjölner 80 nu.

Tacksam för svar.
 
kom igen... Klättermusen brukar alltid engagera människor, någon åsikt om mjölner måste väl någon ha? Eller används inte den säcken längre?
 
kom igen... Klättermusen brukar alltid engagera människor, någon åsikt om mjölner måste väl någon ha? Eller används inte den säcken längre?

Det är svårt att veta vad du vill veta. Den modell som finns nu är den "gamla" mjölnern. Men den verkar du inte vilja veta något om. Eller?

//J
 
ok, jag var lite otydlig. Jag behöver en 80 liters säck. Har kollat på gamla mjölner, alltså den mjölner som finns nu, den kan jag få för 2000 kr. Men klättermusen ska släppa nya säckar till våren (är det sagt iallafall) så frågan är om jag skall vänta tills dess, eller slå till på mjölner 80 liter för 2000 kronor. Det som talar för att slå till nu är att:

1. Klättermusen ryggsäckar brukar vara djävulskt dyra, de nya säckarna kommer säkerligen inte vara något undantag.
2. När mjölner kom för en sisådär 10 år sedan så hade den en del problem som har åtgärdats, samma sak kan inträffa med de nya säckarna.

Men alla verkar antingen gilla mjölner eller inte gilla den alls, så därför vill jag veta vad de som har använt mjölner tycker.

Det är inte bara Mjölner som är intressant, arcteryx naos 85 är en annan, tyvärr är den snordyr.
 
Ursäkta

Men standardfrågan om pryttlar här på Utsidan brukar vara Det har kommit en ny XX på marknaden, vad har ni för erfarenheter? Din frågeställning för oss ända in i framtiden......givetvis frågande.
//J
 
Men alla verkar antingen gilla mjölner eller inte gilla den alls, så därför vill jag veta vad de som har använt mjölner tycker.

ovanstående citat är dåtiden. För att förenkla det hela ytterligare: ni som har använt mjölner, vad tycker ni om den? fördelar, nackdelar?
 
ok, jag var lite otydlig. Jag behöver en 80 liters säck. Har kollat på gamla mjölner, alltså den mjölner som finns nu, den kan jag få för 2000 kr. Men klättermusen ska släppa nya säckar till våren (är det sagt iallafall) så frågan är om jag skall vänta tills dess, eller slå till på mjölner 80 liter för 2000 kronor. Det som talar för att slå till nu är att:

1. Klättermusen ryggsäckar brukar vara djävulskt dyra, de nya säckarna kommer säkerligen inte vara något undantag.
2. När mjölner kom för en sisådär 10 år sedan så hade den en del problem som har åtgärdats, samma sak kan inträffa med de nya säckarna.

Men alla verkar antingen gilla mjölner eller inte gilla den alls, så därför vill jag veta vad de som har använt mjölner tycker.

Det är inte bara Mjölner som är intressant, arcteryx naos 85 är en annan, tyvärr är den snordyr.

Två tusen tycker jag är ett bra pris och visar det sig sedan att du föredrar den nya kan du säkert sälja vidare den gamla för 1500 med lite tålamod, så varför chansa på att nästa säck är bättre när det kan vara tvärt om och du isf har försuttit chansen till den gamla. Som jag ser det är det ena valet återtagbart medans det andra inte är det, och det borde inte kosta dig så mycket om du skulle ändra dig sedan...
 
jo, 2000 kr är bra. Det enda är bärsystemet. När man kollar igenom vad folk har skrivit här på forumet så verkar vissa gilla det skarpt eller så tycker andra att det är klart övervärderat. Som sagt, klättermusen brukar dela upp folk i två läger.
 
ok, jag var lite otydlig. Jag behöver en 80 liters säck. Har kollat på gamla mjölner, alltså den mjölner som finns nu, den kan jag få för 2000 kr. Men klättermusen ska släppa nya säckar till våren (är det sagt iallafall) så frågan är om jag skall vänta tills dess, eller slå till på mjölner 80 liter för 2000 kronor. Det som talar för att slå till nu är att:

1. Klättermusen ryggsäckar brukar vara djävulskt dyra, de nya säckarna kommer säkerligen inte vara något undantag.
2. När mjölner kom för en sisådär 10 år sedan så hade den en del problem som har åtgärdats, samma sak kan inträffa med de nya säckarna.

Men alla verkar antingen gilla mjölner eller inte gilla den alls, så därför vill jag veta vad de som har använt mjölner tycker.

Det är inte bara Mjölner som är intressant, arcteryx naos 85 är en annan, tyvärr är den snordyr.

De senaste säckarna har fortfarande ett lite väl komplicerat bärsystem med små spännen som funkar dåligt i snö - de glider och behöver tejpas/motsvarande för att inte ge efter. Framför allt toppstramarna är svåra att få till...sen gillar jag inte fickan i den övre rullöppningen - den expanderar inåt vilket täpper till rullöppningen när man fyller fickan...tycker att Mjölnern har lite väl många småfel i designen för att jag ska vilja ha den...

Men skön att bära är den, det ska inte förnekas. Och används den under barmarkstid så slipper man problemet med snö och de små spännena som glider...

//J
 
Många säger att bärsystemet är lite väl komplicerat men hur komplicerat kan ett bärsystem egentligen bli? rygglängd, höftbältets frihets grad, axelremmarnas position. Inte kan väl det vara alltför komplicerat att ställa in?
 
Många säger att bärsystemet är lite väl komplicerat men hur komplicerat kan ett bärsystem egentligen bli? rygglängd, höftbältets frihets grad, axelremmarnas position. Inte kan väl det vara alltför komplicerat att ställa in?

Jag har en Mjölner 100, vet inte om den skall kallas ny eller gammal modell, men jag tror
den var ny runt 2002. Jag kan INTE rekommendera säcken, av två skäl. För det första är det den enda säck jag lyckats bära sönder - aluminiumbalken i mitten har skurit igenom förstärkningen i toppen så att säcken sackat ihop. Möjligen är min säck ett måndagsexemplar.

Men för det andra, och viktigare, så anser jag att säcken är en vackert-väder-säck, av följande skäl: Bärsystemet är påtagligt krångligt att ställa in, dels med flertalet remmar, men också med en sorts kardborreinfästning av främre delen på höftbältet. Det senare gör att inställningarna tenderar att bli ogjorda så fort man ställer ifrån sig säcken. Nu skall det medges att om man pular en stund med bärsystemet kan man få det synnerligen bekvämt att bära riktigt tunga laster med. Men, gör man det inte kan det bli riktigt obekvämt.

Detta fick jag bittert erfara för ett par år sedan, när jag i Sarek försatte mig i en tämligen utsatt situation, där min stressnivå höjdes till en nivå där ryggsäcksmeckande stod mycket långt ned
på prioriteringslistan. Detta resulterade efter ett par timmars pressad vandring i BLOD på höfterna.

Nu kan man kanske hävda att man får skylla sig själv om man inte ställer in ryggsäcken ordentligt, men för egen del vill jag ha en ryggsäck som är hanterbar även i pressade situationer, och då är enkelhet A och O. Jag har utomordentligt svårt att föreställa mig att ett
klassiskt vadderat höftbälte skulle kunna ställa till sådan skada som Mjölnern gjorde. Möjligen skulle jag rekommendera Mjölnern om du i lugn och ro skall kånka upp 36 kilo till något basläger.

- Erik
 
tack för svaret. Det är sådan här typ av recensioner som dyker upp titt som tätt när det gäller klättermusen, och det är därför som jag alltid tvekar att köpa deras säckar. Ibland får man uppfattningen att de är ganska övervärderade. Tror nog att det får bli en macpac eller en arcteryx bora, hade den gamla boran för ett antal år sedan, det enda jag tyckte var dåligt var att höftbältet vek sig lite när det blev lite tungt. Annars var den helt ok. Har också funderat på berghaus vulcan, bra vikt (utan sidofickorna), enkel, stryktålig. en nackdel verkar vara att bröstremmarna är lite klena.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Almasfar Justera rygglängd Klättermusen Grip 60 Transportera 1
Glännman Klättermusen flinta och extrafickor, sitter de bra etc? Transportera 2
Legogris Klättermusen Röskva 45L för backpacking Transportera 1
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
hagle Klättermusen Allsvinn vs Ratatosk Transportera 5
Luffarn Klättermusen Fenja Transportera 0
Arvidsjaur Klättermusen röskva 65l Transportera 5
aksello Klättermusen hugin Transportera 1
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
LGAndersson Klättermusen granit Transportera 16
nmr klättermusen granit Transportera 11
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
hvidt Klättermusen nya ryggor Transportera 3
Sailor14ft Nya Klättermusen säckar på deras hemsdia Transportera 3
macgunde Innersäck till Klättermusen Gungner Kev 40 liter? Transportera 3
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
marcusen Innermått Klättermusen Gungerkev 50 Transportera 0
anwi Klättermusen Gungner Kev Transportera 1
Retrovirus Arc´teryx Kashmin 52 eller Klättermusen GungnerKev 50? Transportera 3
johan74 Klättermusen Ratatosk Transportera 3
Niclas Klättermusen Gungner till det mesta???? Transportera 1
Andrahandsvärden på Klättermusen Transportera 1
Daypack från Klättermusen? Transportera 1
Barninsats till klättermusen säckar Transportera 1
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
estetdrägg Mjölner och Motion på väg ur produktion?!? Transportera 7
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
Bora Nya Mjölner Transportera 2
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg