Många säger att bärsystemet är lite väl komplicerat men hur komplicerat kan ett bärsystem egentligen bli? rygglängd, höftbältets frihets grad, axelremmarnas position. Inte kan väl det vara alltför komplicerat att ställa in?
Jag har en Mjölner 100, vet inte om den skall kallas ny eller gammal modell, men jag tror
den var ny runt 2002. Jag kan INTE rekommendera säcken, av två skäl. För det första är det den enda säck jag lyckats bära sönder - aluminiumbalken i mitten har skurit igenom förstärkningen i toppen så att säcken sackat ihop. Möjligen är min säck ett måndagsexemplar.
Men för det andra, och viktigare, så anser jag att säcken är en vackert-väder-säck, av följande skäl: Bärsystemet är påtagligt krångligt att ställa in, dels med flertalet remmar, men också med en sorts kardborreinfästning av främre delen på höftbältet. Det senare gör att inställningarna tenderar att bli ogjorda så fort man ställer ifrån sig säcken. Nu skall det medges att om man pular en stund med bärsystemet kan man få det synnerligen bekvämt att bära riktigt tunga laster med. Men, gör man det inte kan det bli riktigt obekvämt.
Detta fick jag bittert erfara för ett par år sedan, när jag i Sarek försatte mig i en tämligen utsatt situation, där min stressnivå höjdes till en nivå där ryggsäcksmeckande stod mycket långt ned
på prioriteringslistan. Detta resulterade efter ett par timmars pressad vandring i BLOD på höfterna.
Nu kan man kanske hävda att man får skylla sig själv om man inte ställer in ryggsäcken ordentligt, men för egen del vill jag ha en ryggsäck som är hanterbar även i pressade situationer, och då är enkelhet A och O. Jag har utomordentligt svårt att föreställa mig att ett
klassiskt vadderat höftbälte skulle kunna ställa till sådan skada som Mjölnern gjorde. Möjligen skulle jag rekommendera Mjölnern om du i lugn och ro skall kånka upp 36 kilo till något basläger.
- Erik