Klättermusen, kvaliitet?

Alla märken har sina fanboys som måste försvara märket. Jag har tyvärr enbart negativa erfarenheter av KM, kommer inte stödja dem mer, vilket är tråkigt eftersom de har en vettig miljöpolicy. Det är inte okej att ha deras problem och långsamma handläggning och åtgärdning i deras prisklass.

Alla som har goda erfarenheter är "fanboys". Skönt att kunna klassificera människor så enkelt.

KM har under olika perioder haft mycket ojämn kvalitet, främst i techmaterialen. När det gäller funktion och detaljlösningar har de ofta varit banbrytande och de har också legat i toppklass prismässigt.

Jag har sedan drygt tjugo år erfarenheter av en bomullsanorak, ett par damasker och en ryggsäck, samt under en tiodagars vintertur några prototyper av annat slag, tex ett tiomans tunneltält. Detta under makarna Ersares tid.

Allt har hållt ypperst tänkbara klass i hållbarhet och är att betrakta som outslitligt.

Därmed inte sagt att andra kan ha haft stora problem.

Hm, jag trodde det fortfarande paret Askulv som hade företaget. Men läser man "om oss" så står det bara att det startades utav Peter. Har de släppt företaget till någon annan?

"Klättermusen är ett entreprenörsdrivet företag". Detta kan ju tolkas olika.

Jag reagerade också på att om man bara har goda erfarenheter så är man tydligen avspisad som "fanboy". Does not make sense. Jag har köpt 3 brallor och en anorak, bara 1 par byxor till fullpris, och KM har varit mycket snabba med hjälp per mail och telefon fast det handlar om REA-prylar. Kan tillägga att min sambo också är kanonnöjd med sina Megin-skalbrallor. De är inte använda tillräckligt för att ropa hej än men det känns lite tufft att såga KM totalt pga att några här på Utsidan fått undermåliga skalplagg och sen inte tyckt sig fått korrekt hjälp.

För mig har det i princip alltid löst sig och speciellt när det gäller friluftsprylar så är de flesta märken mycket måna om gott rykte med tanke på mun-mot-mun-metoden som både kan vinna och förlora kunder i framtiden. Jag har bl.a. fått ny ryggsäck utan kvitto och utan att Lundhags funderade på saken, nytt Exped-underlag utan kvitto och nya sulor på mina tre år gamla Lundhags också utan kvitto (fick betala frakt). Jag må vara naiv men jag tror inte att KM är sämre.

Reklamation

Jag har reklamerat två stycken Bifrost jackor pga den typ av materialfel som andra i tråden nämner.
Inget att anmärka på varken bemötande eller handläggningstid.

Klättermusen har också varit hjälpsamma och skickat nya spännen till min Ratatosk ryggsäck gratis efter att jag ringt till dom.

Känner mig dock tveksam till att köpa fler membranplagg från KM efter själv reklamerat två jackor och hört flera med samma problem.

Åandra sidan har jag råkat ut för delaminerande Haglöfs, Marmot och Tierra plagg också. Åven dessa reklamtioner har skötts bra av företagen.

Ulf

Det är ett litet helsike med andasmaterial och olika typer av laminering. Jag kommer personligen aldrig mer att köpa membrankängor och såna här "vattentäta" dragkedjor blir ju riktigt fula och tappar funktionen med åren, både på jackor, byxor och ryggsäckar. Just nu hoppas jag att mina Megin skalbyxor ska stoppa många år så jag slipper två par byxor på höstjakten men vi får se.

Jag vet åtminstone två återförsäljare av KM som valt att helt och hållet sluta sälja KMs membranplagg på grund av alla reklamationer och långa väntetider. De sa själva att de som seriösa outdoor butiker inte kunde fortsätta med KM membranplagg pga av alla problem. Jag tror att de har rätt bra koll.

Sedan har jag en kompis som under två år fick reklamera två gånger pga delaminering, under dessa två år fick han 3 månader effektivt användande av sina Megin byxor, resten av tiden gick åt till att vänta på reklamation... han älskar KM och har en Bifrost som han aldrig haft problem med men likväl valde han att sluta med KM membran efter allt trassel med sina Megin.

Själv fick jag vänta i sex månader på en KM jacka som aldrig kom, efter dessa sex månader hävde jag köpet, Northstar som jag köpt från beklagade och sa att de haft stora leveransproblem från KM, detta var 2002.

Så det finns både solskens historier och rena mardrömshistorier om KMs membran plagg. Jag väljer att sätta min tillit till de två återförsäljarna som jag känt under många år och som jag vet är seriösa återförsäljare, speciellt som de bara slutat sälja KM membran och fortsatt med KMs bomull och dun.

Med tanke på priset så är detta ju förståss ett underbetyg av monumentala mått för Klättermusen att deras membrankläder inte håller måttet. Eller kanske det är deras inköpta tyger till kläderna.

Jag har iallafall haft en Klättermusen Bifrost-jacka och ett par Fimbull (heter dom va?)-byxor i drygt 10 år som är det bästa jag nånsin haft. Nu är dock Jackan utbytt. Inte till KM tyvärr då jag vid tiden för bytet hade lite sämre ekonomi. Nu när vi båda börjat jobba igen efter föräldraledigheter så börjar jag så smått spana mot en ny KM-membranjacka. Men jag blir lite tveksam när jag läser detta.

Ni som råkat ut för dålig plagg, är det länge sedan eller helt aktuella grejer? Jag tänker att både tyger och kanske leverantörer kan ha bytts ut. Mycket av det jag läst här är från 2002 och 2003.

Jag har visslerligen bara en membranprodukt från KM, en Bifrost jacka som är 5-6 år. Håller hur bra som helst. Inga tendenser till delaminering.

Jag har också en ryggsäck, Gugner 40, som jag måste ta med i mitt testamente. Outslitlig är min bedömning.

//Per

Ni som råkat ut för dålig plagg, är det länge sedan eller helt aktuella grejer? Jag tänker att både tyger och kanske leverantörer kan ha bytts ut. Mycket av det jag läst här är från 2002 och 2003.

2001-2006 är den period jag hört mest negativt om KM membranplagg. Att det slutar ganska tvärt 2006 kan ju också bero på att de butiker jag använder mest slutat med KM membran vid det laget och därför inte längre fick in stora mängder undermåliga KM plagg. Hönan eller ägget liksom.

Vad gäller delamineringen så är det antingen eller som jag fattat det. Antingen har du en jacka som kommer hålla i 100 år, som min kompis Bifrost, eller så delaminerar plaggen inom någon månad, troligtvis i första tvätten, som min kompis Megin.

Personligen har jag haft fel på en membranjacka, en bomullsjacka och två ryggsäckar (den andra var en ny på garantin, som alltså ocksa fallerade, och då hade jag den bara som backpackingväska...). Men alla dessa plagg var från 2001-2006, kanske har de stilat sig. Oavsett kommer jag inte handla KM mer. Haft mindre problem med grejer från ITAB.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg