Klättermusen, kvaliitet?

Är det fler än jag som haft kvalitetsproblem med klättermusens grejer? Förstår inte hur ett företag kan få så bra rykte som km har utan att leverera produkter som motsvarar förväntingarna.

Klättermusen har haft stora problem med sina membrankläder av och till under de senaste 10 åren, exempelvis så gav KM 10 års garanti på sina membran för 15 år sedan, nu ger de bara 3 år. Kvalitetsproblemen i kombination med långa leveranstider gjorde att många återförsäljare valde att sluta med KMs membranplagg helt och hållet.

Vad gäller KMs icke membranplag har jag inte hört något om dålig kvalitet, de återförsäljare jag känner till som slutade sälja KM membran fortsatte med de andra plaggen i bomull, softshell och dun och de verkar ha sålt bra. Jag har bara bra saker att säga om min KM bomullsanorak, förutom priset då :)

Är det fler än jag som haft kvalitetsproblem med klättermusens grejer? Förstår inte hur ett företag kan få så bra rykte som km har utan att leverera produkter som motsvarar förväntingarna.

Tack, jag håller med!
Min erfarenhet är att ryggsäckarna är bättre än kläderna ändå? Jag har haft problem med 2 st Grim skaljackor, som var deras "top-of-the-line" vid tiden när jag köpte den. Och sen att bemötande vid frågor kring reklamationer och garanti inte alls var vad man förväntade sig för en jacka i den prisklassen gjorde mig ännu mer besviken. (Har skrivit på forumet om detta ärende förr, så jag ska inte bli mer detaljerad än såhär.)

Har däremot en begagnat-köpt Mjölner-säck som jag är mycket nöjd med bärmässigt. Finishen ger dock lite känsla av "hemmagjord".

Tack, jag håller med!
Min erfarenhet är att ryggsäckarna är bättre än kläderna ändå? Jag har haft problem med 2 st Grim skaljackor, som var deras "top-of-the-line" vid tiden när jag köpte den. Och sen att bemötande vid frågor kring reklamationer och garanti inte alls var vad man förväntade sig för en jacka i den prisklassen gjorde mig ännu mer besviken. (Har skrivit på forumet om detta ärende förr, så jag ska inte bli mer detaljerad än såhär.)

.

Jag har haft liknande erfarenheter med min Grim

Är Membrankläder lika med 2-3 lagers Goretex-plagg eller ?!

Mvh
Anders

Till exempel, eller e-Vent som i min jacka, eller något annat material. Jag vet inte hur många olika KM använt, bara att de bytt under årens gång.

Har för mig

att det är i storleksordningen 15 år sedan Klättermusen slutade med Goretexplagg.

Deras bomullsplagg verkar bra även om slitstyrkan givetvis inte är optimal med bomull. De har på senare modeller använt polyestertyg i ärmmuddar och på några andra slitutsatta ställen vilket också andra kvalitetstillverkare har på sina motsvarande plagg.

Thure

Det är just membran kläder jag haft problem med. Tyget blev "bubbligt" och så var dom inte mer vattentäta än en ylletröja. Provade impregnera och använde dom i en sommar, på årets första vandring ösregnade det dock en dag och jag vart genomblöt. Skickade tillbaks kläderna till återförsäljaren och väntar på svar nu.
Hur har det gått för er andra som reklamerat? Vad fick ni för svar?
Jackan jag har eller förhoppningsvis hade var en Noatun och byxorna var Brokk.

Det är just membran kläder jag haft problem med. Tyget blev "bubbligt" och så var dom inte mer vattentäta än en ylletröja. Provade impregnera och använde dom i en sommar, på årets första vandring ösregnade det dock en dag och jag vart genomblöt. Skickade tillbaks kläderna till återförsäljaren och väntar på svar nu.
Hur har det gått för er andra som reklamerat? Vad fick ni för svar?
Jackan jag har eller förhoppningsvis hade var en Noatun och byxorna var Brokk.

Delaminering, det vattentäta membranet släpper från tyget det är laminerat mot, symptomen är precis de du beskriver: tyget blir "bubbligt". Ett problem KM haft massa av under de senaste åren.

De personer jag hört som har reklamerat för delaminering har fått svaret att de kommer få ett nytt plagg utan krusiduller eller invändningar. Problemet är bara att de fått vänta från 6 till uppemot 12 månader innan de fått ett nytt plagg, men ett nytt plagg fick dem.

Så om du behöver en vattentät jacka omgående så kanske du får köpa en ny jacka.

Jag och min fru har haft mycket Klättermusen-kläder och mycket problem. Dålig kvalitet speciellt i material och sömmar. Grymt lång handläggning och många gånger skall de ha ersätning för garantijobb. Jag köper alldrig mer Klättermusen ! De andra stora märkena är helt oslagbara när det gäller reklamationer. Min uppfattning är kanske inte att de håller bättre men är billiggare i inköp och snabbare vi problem. Räcker för mig.

inget krångel för mig.

Min Arvaker 60L är jag jättenöjd med. Inga problem och känslan jag får av material etc är mycket positiv. Köpte nyligen en Einride 2.0 som jag använt nästan varje dag i en månad. Helt fantastisk. Inget att anmärka på där heller.

Har en hårt använd 12 år gammal Gungner 50 med sidofickor och den verkar outslitlig. Har en Noatun, ett par Njord (också väldigt slitstarka), en Ask (nu såld), en Mithril Kevlar och ett par byxor som jag glömt namnet på. Är mycket nöjd med alla och ingen har strulat. Ta i trä... / mvh Tomas F.

Jag har skalbyxor Megin, syntetbrallor Gere och en anorak som heter Rimfaxe och är mycket nöjd med samtliga. Återstår att se hur bra skalbyxorna håller men har kört halvhårt i två år med dem och funkar bra än så länge.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg