Klättermusen Grim, Arcteryx Theta AR

Jag ska inom kort införskaffa en ny jacka, och jag undrar lite över ovanstående modeller. Naturligtvis är jag intresserad av respektive jackas fördelar, men kanske än mer av jackornas nackdelar. Vilka är dessa modellers styrkor respektive svagheter.
Jag är också intresserad av Klättermusen Bifrost och Arcteryx Alpha SV.
 
Alla jackorna du tittar på är bra och dyra. Du kommer inte få en dålig jacka oavsett vilken du väljer. Just nu är Arcteryx mer hippt och inne, för några år sedan var musen hetast så välj inte efter det. Marmot har också någon riktigt bra jacka.

Några detaljer att tänka på:
- Luvan är viktig, det skall gå att röra sig i den utan att den skymmer ansiktet, den ska ge fullgott skydd i blåst osv. Bifrost har länge haft marknadens bästa huva (struten gör skillnad). Vet inte hur det är med Arcteryx jackor.
- Vikten, vad ska du ha den till? Oftast köper man en för kraftig jacka och får bära vikt i onödan. Till vandring & skidåkning är kraven ganska små. Till isklättring och alpinism är de högre.
- Rörlighet+passform, kan du svänga med armarna utan att jackan far upp och glipar? Är den bylsig eller tajt (andas bättre).

Betänk också att du måste ha bra grejjer i alla de andra lagren (underställ, isolering osv) och att ett par bra byxor kostar nästan lika mycket...

/Björn
 
gundj; sa:
_Erik_; sa:
Tänk även på att Arcteryx numera sammarbetar med adidas/salomon så gör det valet änuu enklare =)
På vilket sätt gör det valet enklare?


Hur roligt är det att lägga +5000kr på en Salomon/Adidasjacka? Ungefär som att köpa
en skoda för 500000 istället för en BMW.
Sen är säkert inte Skodan eller Arcteryxen
sämre för det men som sagt hur kul är det!
 
Jag är inte intresserad av vilket storföretag som är ägare till vilken jacktillverkare. Jag är intresserad av vilken jacka som "presterar" bäst, och vilka svagheter de kan tänkas ha. Att Addidas har köpt Arcteryx bör väl rimligen inte påverka jackans prestanda? Jackans användningsområde, föruton vardagsbruk (jag använder min skaljacka dagligen), kommer att vara vandringar, toppbestigningar, turåkning m.m.
 
sandwichman; sa:
Jag är inte intresserad av vilket storföretag som är ägare till vilken jacktillverkare. Jag är intresserad av vilken jacka som "presterar" bäst, och vilka svagheter de kan tänkas ha. Att Addidas har köpt Arcteryx bör väl rimligen inte påverka jackans prestanda? Jackans användningsområde, föruton vardagsbruk (jag använder min skaljacka dagligen), kommer att vara vandringar, toppbestigningar, turåkning m.m.

Okej alla tänker vi olika =)
För min egen del har jag hellre en jacka från ett litet svenskt företag men det är ju bara jag.
Du kan nog välja vilken av dom du vill eftersom dom har samma användningsområde och liknande kvalitet.
Det som skiljer är materialet. E-vent är lika vattentätt och hållbart som GTX men andas bättre.
Det är väl den enda skillnaden som jag ser förutom klättermusens oslagbara huva.Se till att prova alla jackorna så du får en uppfattning hur passformen är för just dig.


[Ändrat av _Erik_ 2003-11-13 kl 13:26]
 
Jag har haft en Bifrost och har nu en Alpha, ingen av dem du frågar efter men ganska nära. Archteryxen är bättre om du ska bära jackan i ryggsäcken, cykla, sommarvandra eller eftersom man har ordentlig sikt även med huvan uppe. Ska du ut i snöstorm så är Klättermusen bättre. Archteryxen är lite kort i ärmarna om du har högt ap-index. Archteryxen går inte att öppna nerifrån.

Om du inte vill se ut som alla andra, kolla på något annat, man känner verkligen att man tillhör klubben i dessa jackor. Är det priset som lockar oss??
 
Bifrost & Grim...

Jag har haft en Bifrost i Cutan material i 3år. Lovar att jag haft en hel del jackor, man alltid hittat några detaljer jag inte varit nöjd med. Tills nu.

Bifrosten tycker jag faktiskt är komplett. Kan upplevas som något tung ibland, men det är bara att träna mer.
Visselpipan kan upplevas som störande att ha i ficka jämnt, men den är enkel att demontera.

Eftersom jag har varit sååå nöjd med min Bifrost bestämde jag mig för att köpa en Grim för några månader sedan. Jag beställde den, och utgick ifrån att Medium skulle bli perfa (Min Bifrost är i medium). Tyvärr var det ju inte alls så.
Grim i medium är LITEN.
Dessutom gillar jag INTE eVent materialet, som jag inte tycker kan mäta sig med Cutan (olika typer av tyger och egenskaoer, jag vet).

Bifrost i Cutan, hitills det bästa jag haft.
Har provat en del Arcteryx och tycker dom verkar lovande.
 
Roligt!!!

_Erik_; sa:
gundj; sa:
_Erik_; sa:
Tänk även på att Arcteryx numera sammarbetar med adidas/salomon så gör det valet änuu enklare =)
På vilket sätt gör det valet enklare?

Hur roligt är det att lägga +5000kr på en Salomon/Adidasjacka? Ungefär som att köpa
en skoda för 500000 istället för en BMW.
Sen är säkert inte Skodan eller Arcteryxen
sämre för det men som sagt hur kul är det!

Det här var nog första gången bland oss Gearheads som någon har kallat Arcteryx för klädmärkenas Skoda?!?! Jag som trodde att Arct' var friluftsklädernas Rolls Royce - vad fel jag hade ;-)

/Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jpa Klättermusen Grim and/or Bifrost dimensions Kläder 2
joask202 Klättermusen: Bifrost eller Grim? Kläder 0
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg