Klätterluffning i sydeuropa

Jag har tänkt mig ut på klätterluffen i södra Europa från mitten av oktober till mitten av december. Är det någon som har lust att joina kanske? Jag tänker lågbudget med boende i tält och matlagning på primus. Åka kollektivt eller lifta mellan olika platser. Jag är också väldigt tacksam för tips på bra klätterställen. Det får gärna vara både sport och trad, och ganska lätt för min del.

Jag sitter och funderar på vad jag ska göra senare i höst. Mitt nuvarande jobb har jag ingen lust att vara kvar på. Resa runt och klättra vore jättekul, men jag vet inte alls om jag har råd... Har du funderat på ungefär vilken budget som behövs?

Tips:
Lifta går fint, sambon och jag liftade runt i östra Pyrenéerna i somras. Liftare är lika ovanliga där som här, och folk verkar tycka det är kul att plocka upp. Åtminstone på franska sidan är det billigt med buss också, en del linjer kostar bara 1 euro.
Men överväg det där att släpa med tradracket. Det väger på flyget, och det väger definitivt utefter landsvägen när du måste promenera ut ur en stad för att kunna lifta. Kök, mat, kläder, tält och sovsäck plus sportrack och rep väger säkert nog. Dessutom är ju väldigt mycket av klättringen bultad neröver Spanien-Frankrike.
Tänk på att det är svårt att hitta våra gängade gastuber neröver. Köp adapter eller hitta en bra sportaffär innan ni sticker iväg, på bensinmackarna finns bara "fel" sort.

Go tur!

Jag sitter och funderar på vad jag ska göra senare i höst. Mitt nuvarande jobb har jag ingen lust att vara kvar på. Resa runt och klättra vore jättekul, men jag vet inte alls om jag har råd... Har du funderat på ungefär vilken budget som behövs?

Hej!

Kul att du är intresserad av att hänga på.
Jag har 20000 som jag hade tänkt att klara mig på. Det tror jag går fint :)

Tips:
Lifta går fint, sambon och jag liftade runt i östra Pyrenéerna i somras. Liftare är lika ovanliga där som här, och folk verkar tycka det är kul att plocka upp. Åtminstone på franska sidan är det billigt med buss också, en del linjer kostar bara 1 euro.
Men överväg det där att släpa med tradracket. Det väger på flyget, och det väger definitivt utefter landsvägen när du måste promenera ut ur en stad för att kunna lifta. Kök, mat, kläder, tält och sovsäck plus sportrack och rep väger säkert nog. Dessutom är ju väldigt mycket av klättringen bultad neröver Spanien-Frankrike.
Tänk på att det är svårt att hitta våra gängade gastuber neröver. Köp adapter eller hitta en bra sportaffär innan ni sticker iväg, på bensinmackarna finns bara "fel" sort.

Go tur!

Tack för tipsen!
Har du något specifikt klätterställe som du kan rekommendera?

Mitt tips är el Chorro, norr om Malaga. Borde gå att hitta billiga flyg, och det finns klättring från ganska enkel nivå (och uppåt!), bultat. Nu är det en evighet sen jag var där... men att tälta gick bra då iaf.

Jag har tänkt mig ut på klätterluffen i södra Europa från mitten av oktober till mitten av december. Är det någon som har lust att joina kanske? Jag tänker lågbudget med boende i tält och matlagning på primus. Åka kollektivt eller lifta mellan olika platser. Jag är också väldigt tacksam för tips på bra klätterställen. Det får gärna vara både sport och trad, och ganska lätt för min del.

Vad menar du med "ganska lätt"? I min föreställningsvärld så är det inte mer än fransk 6a, kanske 6b.
Den tid du anger kräver att du håller dig ganska långt söderut. Sydfrankrike har ett antal klätterområden där urvalet "lätta" turer är ganska stort, t.ex. Calanquerna nära Marseille. Det finns flera.
Skaffa gärna den nya Rockfax-guiden över Cote dÁzur. Den innehåller många klippor och detaljerade beskrivningar över hur man tar sig dit och var man lämpligen campar. Förslaget om El Chorro är säkert också bra, men där handlar det om litet svårare klättring.
trevlig resa!

Tack för tipsen!
Har du något specifikt klätterställe som du kan rekommendera?

Montserrat är ju en upplevelse, både på avstånd (vackert) och mitt i (annorlunda klättring på annorlunda sten). Finns hur mycket bultad multipitch som helst, med bultar av olika kvalitet. Tror tradlederna är rätt svårsäkrade.

Hmmm...... 20 kkr är ju sådär precis. Precis lagom för att det ska gå, men jag skulle vara ganska ordentligt barskrapad när jag kommer hem igen. Och så sitter man här med en månads uppsägningstid på jobbet. :-/

Om jag bara hade jobb när jag kom hem vore allt bra, men det känns lite osäkert att nolla kontot utan jobb..... Får fundera lite...

Nä, det är nog tyvärr så att jag måste vara vuxen och tråkig och säga nej. :-( Just det här med att komma hem med nollat konto och inget jobb känns lite väl chansartat.

Men jag vill ändå komma iväg och klättra i höst... Jag kan nog vara ledig från jobbet en vecka, så om du kommer iväg och vill ha lite extra sällskap i en vecka så är jag frivillig!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poa33 Klättring i sydeuropa Klättring allmänt 1
catrin Klätterkurs i sydeuropa?? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg