Klätterkul för ungarna...

Kanske skitdumt, därför ställer jag frågan här.

Jag har en husvägg som jag kan använda som klättervägg för kidsen. Inte högt, kanske fem meter.
Riskerar jag deras säkerhet om jag köper en sele, rep och låsanordning och låter dom klättra?
Bör jag själv kunna klättra innan jag ger mig på det här, och hur mycket kunskap behöver jag i så fall ha?
Och vad ska man köpa för grejor?

Men alvarligt talat? Skojar du med oss eller?
Det är väl högst oläpligt att köpa utr. utan att veta hur den skall användas.

Om du köper utr till kidsen och sedan visar dom hur den skall användas utan att själv vara mycket väl insatt är det ju som gjort för en olycka!

Du bör klättra under minst ett år inne och ute och gå en klippklätterkurs innan du lär ut ens topprepsklättring till några kids.

Tänk på att om någon av ungarna kratrar efter att du har "lärt" dom kan du få någons liv på ditt samvete, är det verkligen värt det?

Jag föreslår att ni sticker iväg till ett klättergym i någon närbelägen stad och går någon av deras kurser och klättrar där till du vet vilken utr. som skall användas och tills alla kidsen har gått kurs och lärt sig hur utr. skall användas.

Men vad kan gå fel?

Alltså, min tanke är modellen med att klättra på väggen medans någon vuxen säkrar nertill.
Vad kan man göra fel?

Jag missförtod dig först, det lät som att du skulle förklara för kidsen i 12 års åldern hur man använder utr. och sedan låta dom leka på egen hand

Om alla vuxna som skall vara med och säkra går en nybörjarkurs i innomhusklättring så skall det ju vara lungt sedan bedömmer jag.

Vad som kan gå fel vid topprepsklättring lär du dig genom en nybörjar kurs och tids nog erfarenhet, _inte_ via utsidan.se

Ledsen om jag låter lite grinig...
[Ändrat av Pott 2004-02-07 kl 11:13]

Nu har jag gått klätterkursen...

Tack för era tips på min fråga. Jag anmälde mig till en topprepskurs på Hangaren i Ryd, Linköping.
3+2 timmar där vi var en grupp på sex personer med två instruktörer.
Jag är supernöjd, och det lär bli fler kurser vid tillfälle!

Jag skulle fundera allvarligt...

...på väggens tillgänglighet.

Eftersom ungarnas säkerhet hänger på att du eller någon annan kunnig vuxen säkrar dom, så se till att inte deras kompisar använder den när du inte är där.

Det blir ingen vägg... iaf inte i första taget. Inser att det är lite för mkt att ansvara för som idéell scoutledare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg