Klätterklippa i Valdemarsvik?

Hej!

Jag har en fråga angående en bultad klippa jag stötte på i Valdemarsvik i somras (Östgötaleden går strax ovanför). Klippan ligger en bit upp i skogen på vänster sida just när man kör ut från Valdemarsvik mot Gryt (Månskensberg?). Det är en ganska liten men överhängande klippa där jag kunde se tre olika bultade leder, hyffsat nybultat såg det ut som dessutom. En led går mitt på den brantare delen av klippan, en led går på areten till höger och sista leden går ut på svat till höger.

Är det någon som vet något om denna klippa? Hur är det med accessen? Vågar/får man klättra där?

Tacksam för svar då jag befinner mig i området till och från och länge saknat klippor i närheten...

Klippans Koordinater:
N 58° 11.704', E 16° 37.602'

// Mvh Christian Vejedal

http://www.klatterforbundet.se/accessdatabasen.php?id=28&sid=82&subsida=2&lan=E

Rent krasst gäller allemansrätten http://www.naturvardsverket.se/sv/A...ligt-allemansratten/Allemansratten-Klattring/ och du borde rimligtvis få klättra så länge du inte stör djur, natur eller människor samt att du inte lämnar några spår efter dig.

Bultad klippa innebär dessutom att det är etablerad klättring där sedan tidigare. Är du osäker på bultarnas kvalité så fotografera dem och lägg ut dem här.

Men om du ”bara klättrar” och alltså använder dig av befintliga leder, är du inte skyldig att anmäla detta så länge du följer allemansrätten.

Bultarnas kvalitet är det inget fel på då lederna verkar vara mycket nybultade... Jag var bara nyfiken på om någon hade mer information specifikt om denna klippa.

Vi var där i helgen och testade lederna och för dom nyfikna kan jag meddela att lederna håller hög kvalitet!

// Christian Vejedal

Klättring Valdemarsvik

Hej. Så här ligger det till vad jag vet med denna klippa i Valdemarsvik.
1996 Tittade jag på denna klippa första gången och klättrade på topprep, rensade mossa m.m.
Vi klättrade då inne i hörnet vänster om överhänget och till höger om överhänget på areten och svat.
Sen har lederna bultats och jag ska dit och ledklättra lederna snart. Ska bli kul att prova igen, det var länge sedan jag var där.

Hej Thomas!

Tack för svaret. Nu har jag koll på denna klippa. Jag hör av mig nästa gång jag är i krokarna!

// Christian

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg