Klätterkläder..

Tjena..
Drar här igång en tråd ang klätterkläder, tips och förslag och erfarenheter från diverse märken osv..

själv gillar jag: houdini motion pants om jag klättarar ute, lite dyra ca 1500:- på addnature men riktigt sköna, inne kör jag houdini chimney shorts, på överdelen skulle jag vilja tipsa om GRANIT,S bas kollektion helt "rena" bomulls tröjor raka linjer och väldans sköna, finns både kort och långärm och är sköna att röra sig i.. vet inte om detta hör hemma här egentligen men det har tagit mig ett tag att komma fram till vad jag gillar..

SÅ KOM NU MED TIPS..

Jag har aldrig själv förstått vitsen med 1500 kronors kläder vid klippklättring. Jag kör själv med en vanlig bomulls t-shirt och 50 kronors byxor med fickor på låren och åtsnörning för midjan som jag köpt i Asien.
Jag har haft dyra byxor och de höll inte längre för det, och de billiga är tillräckligt sköna.

Jag har aldrig själv förstått vitsen med 1500 kronors kläder vid klippklättring. Jag kör själv med en vanlig bomulls t-shirt och 50 kronors byxor med fickor på låren och åtsnörning för midjan som jag köpt i Asien.
Jag har haft dyra byxor och de höll inte längre för det, och de billiga är tillräckligt sköna.

Poängen med speciella klätterkläder är nog mer att identifiera och definera sig själv som klättrare (inget fel med det) än rent praktisk påkallad. I alla fall om vi pratar klippklättring/bouldering, ska man klättra alpint är det klart att det behövs speciella kläder.

Så kör på det som du tycker är snyggt och sitter bra utan att vara i vägen, är mitt tips. Själv klättrar jag i antingen slitna vida jeans eller ett par gamla "cargo pants" från 90-talet, samt bar överkropp/underställ/t-shirt/fleece på överkroppen beronde på väder.

På överkroppen är det "bäst" att ha långärmad bomull-T-shirt tycker jag. Har en långärmad "klätter-Tshirt" i "tekniskt material" (=plast). Den har ju den fördelen att den torkar snabbt om det kommer en skur eller om man blir svettig. Men den är ju inte så tålig om man kör in armarna i sprickor osv. Har brallor i "modernare" material.

Fördelen är att de är en aning stretchiga och torkar snabbt. De är dessutom lite lättare än slitstark bomull och har klarat slitaget rätt bra hittills.

Jag håller till stor del med Mike C, men förväntar mig mothugg från någon iförd Mithril!

För klippa och bouldering funkar nog det mesta, så länge man kan ta ut rörelserna. Absolut svårast att klä sig för är isklättring. Man får mer eller mindre räkna med att svettas och frysa. Köpte ett par Mithril för runt 5 år sen, som jag fortfarande använder. Grym byxa, men tokdyr. För alpina turer har jag kommit fram till att lite mer tåliga softshell-byxor funkar bäst. Köpte ett par Tierra Spitfire i höstas som jag är väldigt nöjd med.

Ett problemområde är handskar för isklättring. Verkar som det inte finns några som är tillräckligt stryktåliga. Fler av mina kompis kör med en uppsättning flera par handskar.

Funderar på att köpa ett par nya byxor för trad och bouldering. Manchester kanske? Men varför är de så vida nertill?

Kör oftast med billiga friluftsbrallor från budget-postorder o funktionsTshirt/ullundertröja/microfleece o skaljacka på överkroppen beroende på väderförutsättningar. Skulle jag hosta upp stora summor på byxor till klättring skulle det nog va till ett par mithril isåfall, dom verkar rätt schyssta o stryktåliga. Det mest andra som kostar o har mkt Image men klen funtion/krona-kvot.... Men jag håller med om att klätterImage är lika OK som vilken annan modeyttring som helst, vissa av märkena har ju miljöambitioner om inte annat, det kan ju va värt nån krona. Men så som mina händer, knän o armar ser ut efter en klättervecka säger en del om vad hur mitt klädkonto skulle se ut om jag gav efter för trendjakten.

Isklättring är lite knepigare. Jacka o underställ kan va värt att lägga lite extra pengar på, men hur man ska göra med byxor är kluvet. Visst, låga temperaturer och vattenduschande lockar ju att välja fina o dyra skalbyxor eller liknande, men ett snubbelsteg och brallerna kan va förvandlade till "kraftigt begagnade coh flaggande trasor... Svider att kliva ut med sina nya fina 4000kronors brallor, bara för att snubbla på väg till insteget och slitsa upp dom med stegjärnen... Handskar...shit.. , tips mottages tacksamt! Jag har flera par med mig, favoriterna är faktiskt ett par vinterfodrade arbetshandskar från biltema som jag tror jag gav 39 kr för... varma, bra grepp och hygglig känsla, fast kragen kunde ju varit annorlunda och visst, det borde finnas bättre... fast för summan av ett par handskar avsedda för klättring får jag 20 par av mina biltemahandskar... så tja?

i guldbyxor så klart...

eller silverbyxor...vad annars?

Bilagor

• ninapenda@1186954546682-250x188.jpg
    ninapenda@1186954546682-250x188.jpg
    12.7 KB · Visningar: 2,268
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coffee08 Klätterkläder för Spanien i mars Klättring allmänt 6
utemänniska Klätterkläder? Klättring allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg