Klätterkläder?

Hej!

Lägger denna tråd här så att alla klättrare kan se den (borde kanske höra hemma under kläder annars, men men...)

Jag trodde att jag hade bra koll på träningskläder, men nu går jag bet.
Det börjar bli lite för kallt att bara ha ett ärmlöst linne när man klättrar men jag vet inte vad jag ska ha istället.

Vill ha ngt som värmer, men inte som fastnar i klippan, eller som sitter löst kring armarna. Vill bara kunna ha en t-shirt under.
Underställ fastnar tycker jag, en vindjacka är för kall. Frågan är då om softshell är ett bra alternativ, eller blir det för tätt och varmt? Plagget måste ju även vara väldigt slitstark så det inte rivs upp av ngn vass kant etc.

Ni som har erfarenhet, vad har ni på er under kyliga höstdagar/kvällar?

Tacksam för svar!

/Anna

Är inte klättrare själv, men borde inte Klättermusen Mithril ( kevlarvarianten om du verkligen vill att tröjan ska tåla tuffa tag) vara ett bra alternativ? Jag har kevlartröjan och den är skön :)

Klättrar själv i en softshell kalla dagar/kvällar. Sitter tight, ingen som är ivägen, andas bra, håller värmen även när jag säkarar.

Så jag har bara gott att säga om softshell. I mitt fall så använder jag mig av denna jacka: http://www.mec.ca/Products/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524442373253&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302756225&bmUID=1189079423965

Jackan är en Pamir Jacket från MEC i Kanada, köpte den 2005, ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Kostar inkl. skatt ca. 900 kronor, eller gjorde då i allafall.

Detta är förstås bara mitt förslag, borde finnas massor med förslag där ute - så jag ser oxå framemot lite tips.

Det är svårt att klä sig rätt för både ansträngande ledklättring och stillastående säkring i snålblåst. Men en underställströja med en softshell utanpå funkar bra. Själv kör jag med en Millet med windstoppermembran. Slitstark, tajt och skyddar mot vinden. Med en tunn, lätt regnjacka i packningen klarar man sig långt även på multipitch när det finns risk för regn. Lägg till en tunn fleece för kallare väder.

klär mig på mitt sätt...

ändå...många tröjor under...så kan jag ha mina bimbotröjor ändå...hehe...sen kan man alltid ta på en fleece utanpå...har strumpbyxor under mina guldbrallor...det funkar...kram anna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ratfink Klätterkläder.. Klättring allmänt 6
coffee08 Klätterkläder för Spanien i mars Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg