Klättergrepp

Undrar om det finns någon som har erfarenhet av att göra egna grepp till en innomhusvägg?
Vilket material använder man, hur gör man enklast gjutformen etc.
tacksam för alla idéer och erfarenheter...

//Freddy

Sten kanske?

Hej Freddy!

Det framgick inte om du tänker starta massproduktion eller behöver grepp för eget bruk. Ska du bara ha till en vägg kan du åtminstone delvis fylla upp med sten (du vet, det där materialet som förekommer på vissa utomhusväggar). Plocka stenar där du har lust, naturen fixar allt från slopers till feta juggar gratis om du vänder och vrider lite. Borra försiktigt med Hilti e dyl. Bäst är att börja med liten borr, 5 mm eller så. Ca en på fem spricker innan du gått igenom, tyvärr. Har du väl fått hål igenom kan du ta i lite mer. Borra upp till 10 mm och försänk med ett grovt borr.

Lycka till! Björn

Trä

Själv har jag byggt ett antal trägrepp, som funkar alldeles utmärkt på hemmaväggen. Enkelt att göra juggar och slopers. Skruvar på lister direkt på väggen, för att göra småprylar att stå på. Enkla former, men som funkar bra. När de går sönder är de billiga att ersätta också.

MVh

/Kotten

Klättergrepp...

På kul kan man använda gamla mobiltelefoner som grepp. Det är en aning annorlunda, men fungerar ändå rätt bra. :)

Sten

Efter ett stort antal borrade stenar tipsar jag om detta.

Välj stenar, gärna runda av hård karaktär. De runda stenarna spricker ofta innan du gått helt igenom och du får en platt yta om du fyller ut det lilla hålrummet där sten lossnat.

Jag använder en hydraulisk hammarborr på 750 Watt. Det funkar inte med vanlig slagborr.

Försänk med 16 mm borrstål några centimeter och borra därefter med 10 mm borrstål (hålet blirnågot större och passar för M10.

Ibland spricker stenen snett och då borrar jag snett för att få en plan anligningsyta.

Plockar man sten sten rakt av kanske 1/5 blir ett grepp, men numera är det förhållandet tvärt om.

Mindre stenar borrar jag med 5,5 mm och skruvar dem med träskruv.

Största problemet är att det blir bra grepp för händerna, men ofta för bra för fötterna. Hur som helt är stenarna ett mycket bra komplement till köpta grepp, trägrepp och eennat kul som hamnat på väggen

Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
semalin köpa klättergrepp? Sportklättring 0
niglas Göra egna klättergrepp Sportklättring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg