Klätterförbundets försäkring?

Hej!

Jag undrar om SKF:s försäkringar gäller som reseförsäkringar, eller om de _bara_ gäller under själva klättringen.

Alltså.. om jag ska på klätterresa till sydeuropa, räcker det med att skaffa deras extra-försäkring, eller behöver jag en vanlig reseförsäkring också?

Tjena!

Så här står det på klätterförbundets hemsida:

Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar under aktivitet inom klättring. Försäkringen gäller även under resor till och från klätteraktiviteter. Om aktiviteten sker på annan ort inom Norden gäller även försäkringen under resor och vistelse i direkt samband med denna.​

Jag tolkar det som att den gäller som olycksfallsförsäkring även vid resan, men bara inom Norden. Således bör du skaffa en reseförsäkring (om du inte redan har en genom tex hemförsäkring, VISA-kort, etc). Dels för att du är utom norden, dels för att försäkringen ju inte täcker allt det andra som reseförsäkringen täcker, typ stöld och sånt.

Infon finns här:
http://www.klatterforbundet.se/skf_info.php?id=94&subsida=1

Ok, så om jag skaffar SKF:s tilläggsförsäkring för utom-nordisk klättring, är det den enda försäkringen jag behöver på resan? Jag har ingen hemförsäkring och ingen annan reseförsäkring.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg