http://www.klatterutrustning.se/
Ovanstående verkar ha några goa filmer. Själv har jag beställt från udini.com vilket fungerat bra.
Har kommer korta kommentarer om några klätterfilmer jag sett.
Move on up: Den första svenska klätterfilmen så vitt jag vet. Den är dock inte särskilt bra. Dålig kvalitet och kasst filmad men givetvis sevärd som ett dokument från senare halvan av nittiotalet. Antagligen svår att få tag på.
Hard Grit: Klassisk prisbelönad Brittisk tradfilm i extrem stil. Väldigt rolig och spektakulär. En riktig klassiker. Absolut ingenting som bör visas för exempelvis föräldrar eller flickvänner som man försöker övertyga om att klättring är ofarligt. Klättringen är av typen: "På den här leden får man in en friend 10 meter upp och cruxet är 10 meter längre upp så om säkringsmannen hinner springa långt ut från väggen så klarar jag mig kanske".
Pilgrimage: Rätt ny boulderfilm med Chris Sharma i Indien. Extremt snyggt filmad och är ett måste om man gillar bouldering eller klättring i allmänhet. INte så hetsig som en skateboardfilm utan den innehåller en hel del flummigt filosoferande av stenade amerikaner.
Bleau: Fransk boulderfilm från Fontainebleau. Jäkligt cool om man gillar bouldering men inte lika snyggt filmad som exempelvis Pilgrimage. Innehåller många sjukt starka fransmän man aldrig hört talas om i mycket fula kläder.
Hårda Tag: Stockholmsklätterfilm från 2001. Bitvis mycket bra men lite ojämn. Innehåller några klassiska scener med Eva Selin och Anders Lundahl på Gotland där de fortfarande klättrar i 80-talsgrejer och drar klassiska punchlines åt höger och vänster.
Har hört att rampage ska vara mycket bra.
Annars finns det ju mycket fina filmklipp att ladda ner lite överallt också.
En film som jag inte sett men är mycket sugen på är Autoroute som ska innehålla mycket hård klättring av David Graham. Finns för övrigt en del roliga filmer med honom på Petzl.com