Kläppen-Helags

Skitfånig fråga men ibland fastnar man i detaljerna.
Enligt Eniro så har vi en körning på 8 timmar till Kläppen + lite mat på vägen.
Vi funderar på om det är skönast att ta en tältnatt på vägen koppla av.
Hur långt och länge (har hört att det bara är 2 timmars vandring) är det från Kläppen till Helags?

Allt beror ju på tempot men ni skall nog gå ganska raskt om ni skall göra det på två timmar. Det finns gott om små sjöar och vattendrag mellan kläppen och helags där man kan tälta.

Skulle jag vara ni så skulle jag åka dit och gå så länge jag hade lust. Då man tycker det räcker är det bara att slå läger och njuta av middagen. Om ni gått halva vägen till helags eller hela första dagen spelar väl inte så stor roll eller har ni något specifikt mål dit ni måste på en viss tid?

Det är ca 11,5 km. Det låter ganska mastigt att klara det på två timmar. Det är nog inte omöjligt eftersom det inte är så brant. Kan bara minnas att det var ett väldigt kort parti som var brant nånstans mellan Kesusjön och Trädgränsen. Men har ni inte så mycket packning och har bra kondition så kanske ni klarar det. Men jag hade lagt till en timme åtminstone, så slipper ni jäkta och kan njuta av vandringen istället.

Tips på fin övernattning!

Jag vandrade den sträckan ensam förra året, och hade liknande funderingar.

Jag åkte bil ifrån mitten av Småland och resan tog uppåt 8-9 timmar. Jag var i Kläppen vid 19 tiden på kvällen. Min första tanke var att att köra tillbaka till Ljungdalens camping och ta en natt där för att ge mig av tidigt nästa morgon. Dock så ändrade jag mig och vandrade på i hopp om att finna någon fin plats att slå upp tältet på i närheten av parkeringen. Jag kom så långt som till Kesusjön och slog upp tältet en liten bit efter sjön. Det var bara en liten glänta precis bredvid vandringsleden, men den dög åt mitt lilla 1 persons tält. Det var ganska mycket mygg och ingen dunder utsikt direkt, men det var sent och jag var trött efter de många milen på vägen.

Dagen därpå vandrade jag vidare mot helags. När jag var i mitten av "backen upp mot kalfjället" hörde jag att vatten forsade på min högersida. Jag lämnade då vandringsleden och gick rakt mot ljudet. Efter ca. 30-50m kom jag fram till ett/en superfint vattenfall/fors där det också fanns gott om plats till att slå upp flera tält. Jag tänkte då för mig själv, här ska jag övernatta nästa gång jag gör denna vandringen ( vilket blir nu i sommar). Tänk att få vakna upp på morgonen ta sin kåsa och dricka fjällvatten det första du gör på morgonen!

Så mitt tips är att köra ända fram till Kläppen och börja vandringen redan på kvällen och ta övernattningen vid detta vatten/fors.

Tänkte skicka med bilder på detta fina ställe, dock så verkar det inte riktigt funka med min telefon. Men jag mejlar gärna om intresse finns!

Om ni ändå funderar på att ta en natt på vägen så tipsar jag om att att sova på parkeringen (finns gott om plats att sätta upp tält på) vid Kläppen. Ta med separat tält och sovutrustning till detta ändamål och köp med färdig frukost: på detta sättet är ni klara att vandra tidigt på morgonen, ni behöver ju inte packa utan bara slänga in grejerna i bilen. Utvilade och utsövda mot 12 fina km till fjällstationen.

Åk 2 timmar tidigare hemifrån så slipper du frågeställningen och hinner till Helags på kvällen. Vandringen tar 4 timmar om du går riktigt långsamt.

Dagen därpå vandrade jag vidare mot helags. När jag var i mitten av "backen upp mot kalfjället" hörde jag att vatten forsade på min högersida. Jag lämnade då vandringsleden och gick rakt mot ljudet. Efter ca. 30-50m kom jag fram till ett/en superfint vattenfall/fors där det också fanns gott om plats till att slå upp flera tält. Jag tänkte då för mig själv, här ska jag övernatta nästa gång jag gör denna vandringen ( vilket blir nu i sommar). Tänk att få vakna upp på morgonen ta sin kåsa och dricka fjällvatten det första du gör på morgonen!

Ja den platsen är fin, har använt den och skulle utan att tveka göra det igen. skitmysig helt enkelt.

Ett alternativ är att ställa bilen vid Torkilstötens slalombacke för att snabbt komma upp på höjd. Följ vinterleden fram till Helags och utmed denna väg är det inga problem att hitta fina tältplatser om klockan drar iväg. Torrt och fint är det också. Du passerar bland annat Himmelsrasta på vägen upp, en fantastisk privat stugplats som hämtad ur litteraturen.

Åk 2 timmar tidigare hemifrån så slipper du frågeställningen och hinner till Helags på kvällen. Vandringen tar 4 timmar om du går riktigt långsamt.

Jo det är ju en tanke.

Tackar för alla svar vi kommer att parkera vid Kläppen gå en liten bit och tälta. Vårt mål är att gå mot/över Helags och vidare mot Norge sedan upp över Sylarna (toppmärke och geocacher lockar)

Men der där med Torkilstötens måste undersökas närmare
Å vattenfallet ska vi logalisera på kartan

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg