Tips på fin övernattning!
Jag vandrade den sträckan ensam förra året, och hade liknande funderingar.
Jag åkte bil ifrån mitten av Småland och resan tog uppåt 8-9 timmar. Jag var i Kläppen vid 19 tiden på kvällen. Min första tanke var att att köra tillbaka till Ljungdalens camping och ta en natt där för att ge mig av tidigt nästa morgon. Dock så ändrade jag mig och vandrade på i hopp om att finna någon fin plats att slå upp tältet på i närheten av parkeringen. Jag kom så långt som till Kesusjön och slog upp tältet en liten bit efter sjön. Det var bara en liten glänta precis bredvid vandringsleden, men den dög åt mitt lilla 1 persons tält. Det var ganska mycket mygg och ingen dunder utsikt direkt, men det var sent och jag var trött efter de många milen på vägen.
Dagen därpå vandrade jag vidare mot helags. När jag var i mitten av "backen upp mot kalfjället" hörde jag att vatten forsade på min högersida. Jag lämnade då vandringsleden och gick rakt mot ljudet. Efter ca. 30-50m kom jag fram till ett/en superfint vattenfall/fors där det också fanns gott om plats till att slå upp flera tält. Jag tänkte då för mig själv, här ska jag övernatta nästa gång jag gör denna vandringen ( vilket blir nu i sommar). Tänk att få vakna upp på morgonen ta sin kåsa och dricka fjällvatten det första du gör på morgonen!
Så mitt tips är att köra ända fram till Kläppen och börja vandringen redan på kvällen och ta övernattningen vid detta vatten/fors.
Tänkte skicka med bilder på detta fina ställe, dock så verkar det inte riktigt funka med min telefon. Men jag mejlar gärna om intresse finns!