Klämskridsko

Hej,

Det var länge sedan jag skrev här i forumet gällande min Klämskridsko, jag ser att en del av er hänvisar till min WEB sida som inte uppdaterats det senaste året så det är väl på sin plats att jag delger er mina erfarenheter.

Rent mekaniskt fungerar konstruktionen klanderfritt, efter några hundra mil har jag inte råkat ut för något tekniskt haveri...peppar peppar...nu sticker jag ut hakan men det verkar tillförlitligt.

Jag har bytt den första extremt korta skridskon till en något längre, en avkapad Möja 51cm som fick en ny totallängd på 47,5cm och har fått en 23 meters kurva. Denna skridsko åker jag fortare med än den 42,5cm skridsko jag först testade med, varför vet jag inte riktigt men så är fallet.

Jag har även testat med en skena som har 1mm gods, den skenan jag testade hade en brant uppslipning och det i kombination med det tunna godset gjorde den mycket tungåkt på flakig, bulig och ojämn is, även om isen, flaken och bulorna var av hård kärniskvalitet så hugger skenan varje gång den ska klättra, det blir mycket onödig knäpump. En så tunn skena kräver perfekt is eller en längre uppslipning. Jag rekommenderar 1,4mm gods i skenan.

Jag har också övergett Salomon skorna till förmån för Alfa Hafjell som jag tycker är den nu på marknaden bästa SNS kängan för skridskoåkning, den är vädertålig och tillräckligt kraftig för att ge ett bra skjut i skäret utan att svikta för mycket. Ett broddskydd som även skyddar pinnen vid promenad är att rekommendera. (Nya Hafjell kängan jag fick hem hade en ny kraftigare sula än min första Hafjell)

Tilläggas kan att min åkteknik påminner om hastighetsåkaren, jag ansätter skridskon bakifrån och åker mycket på ytterskär i första skärfasen för att sen snabbt rulla över på innerskäret. Jag försöker avveckla skäret med tryck på hela skenan i sidled och lyfta i tid innan tåfjutten infinner sig, rörelsen påminner om ett liggande D

Jag anser också att det är viktigt för tekniken att man försöker åka med samma teknik som med fast häl och bortser från att en löshälsskridsko sitter på foten.

För denna åkteknik passar min skridsko som inför denna säsong ser ut så här
Bildlänk: http://hem.bredband.net/skateside/klamskridsko.jpg

Skridskohälsningar från ett snart isfritt Stockholm // Bertil
[Ändrat av Bertil 2004-12-05 kl 22:48]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg