Klädvård!

Alla dessa funktionsmaterial måste ju skötas ganska noga. Vore tacksam för tips om ev. länkar med tips ang.
klädvård eller sånt.

En länk och några tips !

Hejsan !
Jag brukar kolla upp:

http://www.gore.com/fabrics/gorefabrics/html/careinst.htm

Det finns säkert nån bättre sida på svenska.

Vad gäller Goretexplagg och Activentplagg så brukar jag få dem vattenavstötande genom att använda Nikwax TX Direct spray efter tvätt. Inte efter varje tvätt men när plagget förlorat den vattenavstötande förmågan, dvs när yttertyget drar åt sig väldigt mycket fukt.Jag brukar också torktumla dem efter varje tvätt.

beträffande windstopper kläder så följer jag bara tvättråden. Jag använder inte sköljmedel till sådana plagg, ej heller till vanliga fleeceplagg.

MVH Mats

Untitled

Jag har använt en del olika impregneringsvätskor till mina Gore-Tex jackor men det som fungerar bäst är Imprenex Plus, finns hos välsorterade sportfackhandlare.
Viktigt att man efter behandlingen med imp.vätskan först dropptorkar plagget och sedan torkar det i värme (torktumlare eller torkskåp) men inte för varmt ca 40-50 gr.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg