Klädtips till en novis

Jag åker på vandringssemester i Österrike i slutet på maj, början av juni, vi kommer inte att bära med oss mer än vi behöver för dagen och vi återvänder till hotellet varje kväll. Vad kan jag rimligtvis behöva ha med mig i klädväg? Shorts har jag givetvis sedan innan men det är ju vanliga knälånga bomullsshorts, hur väl fungerar det?
I jackväg skulle jag vilja ha något som kan stå emot väta om det skulle börja regna, samtidigt vill jag gärna ha en som andas riktigt bra och som går att användas till vardags som en vår- och sommarjacka. Haglöfs Hail kan kanske vara något?

Samt det viktigaste, jag har en förmåga att dra på mig skavsår på insidan av låren, hur undviker jag detta smidigast?

Är det varmt så är det ingen mening med någon jacka som står emot väta, det kommer att bli så varmt om det är lite backar att det är bättre att bli blöt utifrån. Syntetkläder som torkar fort är annars bra, då kan man också tvätta oftare och ta med sig mindre med kläder.

Beror lite på vilken höjd du befinner dig. Normalt är det rätt så varmt. Regnjacka är nog praktisk om det verkligen ösregnar och som vindskydd mot nordanvinden inte annars. Nordanvinden (Biese på Schweizertyska) upplevs som ganska svag, men är en ständigt ihållande vind som kommer från just norr. Den är därför oftast kallare och kan kyla även vid ganska soligt väder.

En inte överdrivet tjock och varm fleecejacka är plagget du kommer att nyttja.

Är det varmt så är det ingen mening med någon jacka som står emot väta, det kommer att bli så varmt om det är lite backar att det är bättre att bli blöt utifrån. Syntetkläder som torkar fort är annars bra, då kan man också tvätta oftare och ta med sig mindre med kläder.

Ja OM det är varmt alltså... Nu sägs det ju inget om var i österrike det ska vandras, men om det är i alperna så kan det ju mycket väl vara snöslask och nollgradigt. (det är ju dessutom rätt tidigt på säsongen)

Annars håller jag med Klager. Snabbtorkat är viktigare än regntätt. Att bli blöt är sällan farligt bara man inte förblir blöt. Om du småfryser när du börjar gå så är du lagom klädd. Klä på dig så du håller värmen när du tar paus. (Nu förutsätter jag att det inte är så varmt att du svettas stillastående)

När det gäller skavsår på låren, så har jag ingen egen erfarenhet, men du kanske ska experimentera med tajts?

Platsen för vandringen är Bad Gastein, och det är mycket riktigt i alperna vandringarna kommer att ske, höjden kommer att ligga på ungefär 2300möh. Tackar för tipsen!

Det har kommit och kommer fortfarande snö. Mängerna har varit rätt hyfsade. Bli inte förvånade om barmarken är våt. Skodon för modd och lera kan vara ide om man kommer bort från asfalten.

Ett foto pà min nästan övernaturligt coole son Alex (5 âr) pà just dryga 2.000 möh just ovan Dorf Gastein. Mânad: Augusti: det kan bli nog sà kallt och blött även under denna tid pà àret.

n1015073843_19296_9635.jpg

Så vad sägs om knälånga bomullsshorts med ett par bättre kallingar under? Finns det några tunna knälånga underställ kanske?

Jag tränar en del cykling och styrketräning och är ganska grov över låren. Jag har märkt att för mig gav det bra effekt att byta från tajtare kalsonger i hybridmaterial som jag haft tidigare till ganska lösa vanliga bomullsboxerkalsonger. Nackdelen är att jag skaver sönder dem i grenen relativt fort men av den anledningen (på grund av den anledningen också kanske?) så köper jag ganska billiga märken och det funkar bra. De brukar hålla ett halvår i taget i alla fall.

Tidigare fick jag ganska lätt infanterield på insidan men brukar undvika det helt nu.

før en vandringstur av detta slag hadde jag tatt med meg:
1byxa som du kan ta av benen på (då har du shorts.)
2 lætt regnbyxa om vædret skulle slå om. ha en som ær lite før stor så att du får den utan på
3 tshirt i syntet materiall. bomull ær skønt nær det ær tort men blir du svettig rekommenderar jag syntet
4 en tunn flecce
5 en vindtætt jacka ev något gore tex liknande.
5 stumpor: jag gillar 2 par åt gången. en linner och en lite tjockare.
ha med en luva och hanskar. det kan bli kallt speciellt om det blåser. skulle det vara kyligt så kan du ha med deg ett par tunna "långkalsonger". finns många fina i syntet som værmer gott men inte ær så tjocka.

ha en trevlig semester

robert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samuelm Klädtips för icke-standard kroppsbyggnad Kläder 3
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg