Klädseltips..?

Börjar närma sig första paddelturerna för säsongen nu och vore tacksam för lite klädtips. Vad rekommenderas i klädväg för de första turerna strax efter att isen gått upp? Bara dagsturer som är aktuellt i fint väder i innerskärgård men vill vara hyfsat smidigt klädd ändå och känna mig hyfsat trygg om det skulle vara så att man skulle hamna i vattnet. Är det våtdräkt som gäller..? Tordräkt? Eller nåt annat..? Tacksam för tips!
 
Ja det där kan man ju ha lite olika åsikter om!

Om man vill vara idiotsäker så är det torrdräkt som gäller. Det måste vara en variant som ventilerar bra (typ GTX) vilket innebär att det blir dyrt. Sen bör man nog ha något som skyddar huvudet, typ en neoprenhuva el liknande. Glöm inte vattentätt på händerna. Man kan få en del olustiga reaktioner om man kuler ner huvudet för mycket, vilket åtminstonne jag vill undvika till varje pris (eftersom jag vet hur jag reagerar, men det är givetvis helt individuellt)

Våtdräkt har jag testat i kalla förhållanden och det är ingen hit! Jag frös som bara den. Man blir ju blöt av fukt (läs svett) i en våtdräkt och blir snabbt avkyld, även om man har skalplagg utanpå. Det är i alla fall mina erfarenheter.

Om man uteslutande håller sig nära kusten kan man ha lite mer vanliga kläder på sig, typ vindtät jacka o mössa. Då kan man alltid ta sig i land och byta till torra kläder. Ungefär samma princip som vid skridsoåkning! Det förutsätter ju dock att man får med sig kajaken in till land! En lina mellan dig själv och kajaken är ett bra tips.

Själv håller jag på att spara till en riktig våtdräkt typ Kokatat, så att man inte behöver bry sig om att det är kallt i vattnet.

Fredrik
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg