• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

klädesaffärernas storlekar

Vad är det för nojja klädesaffärerna har? Deras sortiment av storlekar är baserat efter något idealmått +- några få storlekar. Har man långa ben får man svårt att hitta byxor , är man för smal så får man också problem att hitta storlekar , är man kraftig så får man också problem. Detta irriterar mig något helt enormt. Deras idealkropp är ju en kropp som få har och att utgå från det är ju patetiskt. Önskade dom kunde ha lite bredare sortiment av storlekar.
 
Det är just därför det är sâ fördelaktigt med SoftShell-plagg, pâ det att dessa äro elastiska!

Ja jag funderade av dena anledningen länge på att i bly-tung anda sy fast två rejäla vikter längst ned på byxbenen i ett par mjukskalsbyxor, eftersom det inte verkade tillverkas dylika benkläder i min längd. Jag kunde dock inte komma på något lika smidigt sätt minska midjemåttet... (byxornas, inte mitt)
 
Det finns ett antal anledningar till att vi som inte är 52-or har svårt att hitta kläder:

  • Det är inte lönsamt att lagerföra kläder som bara 10 % av köparna passar i
  • De antropometriska siffrorna är decennier gamla - man vet helt enkelt inte hur folk ser ut på 00-talet
  • Långa och ståtliga 70-talister är i minoritet. Dagens viktigaste köpare (ungdomar) är förhållandevis korta och tjocka. Det är de som är äldre också.
  • Det är inte bra för varumärket att sälja kläder till folk som inte ser ut som fotomodeller.
 
Det finns ett antal anledningar till att vi som inte är 52-or har svårt att hitta kläder:

  • Det är inte lönsamt att lagerföra kläder som bara 10 % av köparna passar i
  • De antropometriska siffrorna är decennier gamla - man vet helt enkelt inte hur folk ser ut på 00-talet
  • Långa och ståtliga 70-talister är i minoritet. Dagens viktigaste köpare (ungdomar) är förhållandevis korta och tjocka. Det är de som är äldre också.
  • Det är inte bra för varumärket att sälja kläder till folk som inte ser ut som fotomodeller.

Hahaha, sista punkten är klockren!

Om det är någon tröst så finns iaf fjällrävens byxor i rätt många strolekar och dessutom i rålängd. Köper man amerikanska kläder kan man ibland hitta 'tall'-storlekar, det funkar på mig som har långa lemmar. En del företag erbjuder reparationer och modifikationer på sina produkter (bl.a. KM) de borde ju kunna lägga ut t.ex. ärmar för en rimlig peng.
 
Ja jag funderade av dena anledningen länge på att i bly-tung anda sy fast två rejäla vikter längst ned på byxbenen i ett par mjukskalsbyxor, eftersom det inte verkade tillverkas dylika benkläder i min längd. Jag kunde dock inte komma på något lika smidigt sätt minska midjemåttet... (byxornas, inte mitt)

Första punkten brukar jag ofta använda mig av till stor förnöjelse bàde för mig och mina medmánniskor.. Detsamma i linningen är inte lika smidigt varför jag dár brukar häfta ett par sà tunga sákerhetsnàlar som möjligt. Alternativt elastiskt skärp med smidet järnspänne.

Med U.T.-hälsningar