kläder

Är inte cyklist och har aldrig cyklat landsvägscykling förut. Funderar dock på att börja. Löptränat en hel del men min fråga är nu:

Går det bra att cykla i löparkläder? typ tights, underställ osv. Är det något jag ska tänka på, skavsår? kanske lite varmare på överkroppen?

tacksam för alla synpunkter.

/Mikael

Cykelbyxor med blöja är ett måste. Annars funkar vanliga motionskläder bra dock är det bra om dom inte är för fladdriga. En just hjälm handskar glasögon är också bra att ha

Hans Friedel

Löparkläder funkar hur bra som helst.
Cykelbyxor är inte alls ett måste!
Se bara till så att du inte har för grova sömmar mellan dig och sadeln och testa sedan.
Skulle det visa sig att du får skavsår så kan du ju prova med cykelbyxor men det kan också hända att du slipper den utgiften.

/O.

Cyklar man på en hård motionssadel är det uppenbart efter några minuter varför alla som motionscyklar har byxa med stoppning.

Biltema har hyffsade men framförallt billiga byxor om man har trångt med sekiner.

Hans Friedel

En uppenbar kommentar, men kan inte låta bli. Om man cyklar varje dag på en normal (dvs. smal och hård) sadel så är ens bak inkörd och stoppning överflödig. Varför en sadel bör vara smal och hård är för övrigt bland annat för att det ska bli mindre friktion så man inte riskerar få skavsår.

Cyklar man på en hård motionssadel är det uppenbart efter några minuter varför alla som motionscyklar har byxa med stoppning.

Biltema har hyffsade men framförallt billiga byxor om man har trångt med sekiner.

Hans Friedel

Undertecknad tillbringar periodvis ca 1,5 till 2 timmar om dagen på en smal och hård sadel, har aldrig använt särskilda cykelbyxor eller cykelkläder.

Förslagsvis prövar trådskaparen enkelt ut vad som fungerar för honom, måste verkar vara olika för olika och kanske också beroende av längden på passen ;)..,

//J

Mest verkar det bero på att vi är olika hårda i dalen.
Har cyklat långt utan cykelbyxor och tänker inte göra om det.
Tätsittande cykelkläder, lösa ärmar och ben 2 p cykelbyxor, cykeljacka med ryggfickor. Regnställ för cyklister och skoöverdrag. Torklna med stålspik.

Hans Friedel

1. "Alla" som motionscyklar använder inte cykelbyxor. Jag, t ex, använder vanliga löpartights och det låter på övriga kommentarer här som att jag inte är ensam.
2. "Efter några minuter..." - ja det kan jag hålla med om, men efter ett antal timmar, som det väl bör vara för att räknas som motionscykling, så är man inkörd och det onda försvinner. Gör det inte det så handlar det snarare om felinställd cykel (sadel) eller att det är fel modell på sadeln.

En uppenbar kommentar, men kan inte låta bli. Om man cyklar varje dag på en normal (dvs. smal och hård) sadel så är ens bak inkörd och stoppning överflödig. Varför en sadel bör vara smal och hård är för övrigt bland annat för att det ska bli mindre friktion så man inte riskerar få skavsår.

Halleluja!

Undertecknad tillbringar periodvis ca 1,5 till 2 timmar om dagen på en smal och hård sadel, har aldrig använt särskilda cykelbyxor eller cykelkläder.

Förslagsvis prövar trådskaparen enkelt ut vad som fungerar för honom, måste verkar vara olika för olika och kanske också beroende av längden på passen ;)..,

//J

Halleluja ännumera!

Cykla är fantastiskt! Utan att man behöver fastna i materialträsket..............

Inte heller jag anser att man MÅSTE ha cykelbyxor med stoppning.
Jag har det aldrig när jag cyklar MTB. (heldagstur eller en timme kvittar)
Jag hade det aldrig när jag jobbade som cykelbud, (10-12 mil/dag)
Jag har det nästan alltid när jag tränar på landsväg.
De flesta tycker nog att det är skönare med stoppning och ska man nöta lite mil så kommer man ha rätt ont innan man vant sig om man kör utan, är min erfarenhet.
Tänk bara på att inte ha något under, då får du nästan säkert skav.

I övrigt funkar säkert löparkläderna bra, men tänk på att det är mycket kallare att cykla än att springa, vindtäthet är mycket viktigare om det är kyligt och själv har jag känsliga knän som kräver extralager för att jag inte ska få ont.

När jag förra sommaren började cykla (hade inte cyklat på ~10 år) så fick jag snabbt ont i röva. Jag köpte mig ett par billiga shorts med stoppning, men också ett gel-överdrag till sadeln för de gånger man skulle cykla till affären eller dyl.

Nu kör jag inte en riktig räcer, utan en Nishiki Pro SLD "räcerhybrid", så kanske är det en mer extrem kroppsposition på räcern, och byxor kan vara bra för den ivrige och oerfarna då man annars snart vill ut och cykla, men inte klarar av annat än stående cykling, vilket kanske inte är lika kul.

Den här säsongen har jag börjat köra mer utan stoppning vilket fungerar bra. Brukar väl cykla iaf 2-3 timmar dagligen.

Så, jag skulle rekommendera cykelbyxor till den oerfarne, även om det inte är ett måste.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg