Kläder

Då jag är relativt ny här på utsidan.se så vet jag ej om detta ämne kommit upp ett antal gånger förr, antar det. Men nu behöver jag allas hjälp.

Jag fryser nästan alltid om mina fötter. I pjäxorna, i kängorna, i stövlarna, ja, nästan i allt. Vissa säger att det är syntet som ska vara längst in sen ull. Vissa säger bra ull. Vissa säger två sockor med ull.

Hjälp, jag fryser!

Man skall framförallt ha luft i kängorna/skorna . Ylle värmer bättre än ren syntet. Men ylle är inte lika hållbart som syntet. Får du tag i yllesockor som håller så kan du mycket väl ha 1 eller 2 par yllesockor.

För att undvika skavsår så vill man ha sockor med bra friktion (både i torrt och fuktigt tillstånd), och det har både ylle och syntet.

De flesta som fryser om fötterna borde dock ta på sig en mössa!

Kylan kommer ofta från marken, eller snarare är det så att värmelednningen neråt oftast är effektivare än till luften runtomkring. En extra sula kan alltså göra mer skillnad än en extra socka. På vintern försöker jag undvika att stå direkt på snön: jag har med bitar av ett gammalt liggunderlag att stå på. Frusen jord leder väl värme bättre än snö, så där borde det göra ännu större skillnad.

En annan metod när det är riktigt kallt är att sätta ett spärrskikt närmas fötterna så att strumpor och sockar håller sig torra. Då isolerar de mycket bättre. Å andra sidan blir det i mitt tycke lite otrevligt för fötterna i längden.

(/nils)

Så många sockar som du får plats med ska du ha, och de ska ha så mycket ull som möjligt. Beträffande hållbarheten så är Ullfrottés sockar nära nog outslitliga. Raggsockar för en femtiolapp på Rusta eller Ö&B kan vara varma, men de håller inte länge alls.
En mössa hjälper till, och naturligtvis ska man röra på sig, inte stå still.

Boludo; sa:
Så många sockar som du får plats med ska du ha, och de ska ha så mycket ull som möjligt.
Sakta i backarna, det finns inget man fryser så mycket av som när man packat för många strumppar i skorna så det blir trångt. Självklart förstår jag att det inte var det Boludo menade, men det tål alltid att nämnas.
F ö tycker jag att fiberpälssockar kan hålla värmen väl så bra som ylle. Huvudsaken är att sockarna är luftiga, det är luften som isolerar. Funderar på om man kan figurklippa lappar av skumplast (finbubblig bubbelplast) att ha under sulorna inför pimpelsäsongen, det är så drygt att ha en liten liggunderlagslapp under vardera fot på var sida hålet när man sitter o pimplar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg