Kläder

Hej
Tar examen under våren och har tänkt köpa kläder ganska snart. Utbudet har varit ganska begränsat i de butiker jag besökt och jag har en del funderingar:

1. Är det GoreTex eller liknande som gäller? Tycker skaltänket inte riktigt verka existera när det gäller jaktkläder. (Kanske har fel...)
2. Dyrt! Jägare är helt klart en kapitalstark och kvalitetsmedveten köpgrupp. Tycker alla kläder i butik ligger på samma (höga) nivå. Jag vet inte hur "viktig" jakten kommer bli för mig och skulle vilja ha tips på var jag kan hitta bra kläder till ett lite lägre bra pris. (På nätet kanske..?)

Tack på förhand! Kommer förresten mestadels jaga i Halland & Småland.

//Jesper

Många skalkläder är ju inte "tysta" så de kanske inte passar till all sorts jakt. Det börjar dock komma kläder där man inte laminerar Gore-Tex-materialet mot yttertyget, utan låter linern ”hänga” fritt i plagget.

Dessutom är man oftast BARA ute på dagsturer när det gäller jakt, är man då bara varmt klädd så kan man mycket väl gå blöt en dag om man väljer kläder som värmer även när de är våta.

Annars finns det ju flera bra alternativa ställen att köpa jaktkläder. ITAB och TAIGA har båda lite "rimligare" priser

http://www.idefixteko.se/

http://www.taiga.se/

Dessutom finns det FLER ställen listade hos LantbruksNet:

http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/jaktf/jaktklad/jaktklde.htm

Vanliga, tysta, friluftskläder

Jag har inte riktigt förstått mig på jaktkollektionerna. Jag använder samma kläder till allt friluftsliv inkl jakt och fiske. Visst är de GT-fodrade jaktkläderna tysta (till skillnad mot den absoluta majoriteten av andra GT-plagg) men oftast tunga. Satsa hellre pengar på ett bra kikarsikte eller kolvanpassning på hagelbössan än 10 000 på speciella kläder. Det finns förstås jakt som kräver speciellt kamuflage (tex snödräkt) men det vet du ju själv bäst vad du ska ägna dig åt.

Tommy

Re: Vanliga, tysta, friluftskläder

Tommy E; sa:
Jag har inte riktigt förstått mig på jaktkollektionerna. Jag använder samma kläder till allt friluftsliv inkl jakt och fiske. Visst är de GT-fodrade jaktkläderna tysta (till skillnad mot den absoluta majoriteten av andra GT-plagg) men oftast tunga. Satsa hellre pengar på ett bra kikarsikte eller kolvanpassning på hagelbössan än 10 000 på speciella kläder. Det finns förstås jakt som kräver speciellt kamuflage (tex snödräkt) men det vet du ju själv bäst vad du ska ägna dig åt.

Tommy

Jag håller med Tommy fullständigt, jag har samma kläder när jag jagar, fiskar, spårar med hunden eller vandrar.. Fan, jag har samma kläder alltid. Jag har å andra sidan valt andra system än det otroligt prassliga GT'n... Som sagt, jaga i dina vanliga frilufskläder och köp dig en bättre bössa istället!!

Samma här! Samma kläder oavsett tillfälle, nästan. Jag har valt bomull, eta-proof eller Ventile. Problemet är när det regnar kraftfullt. Men då kan man ju bära med sig ett lättare regnplagg. Vad avser bomullsplaggen har jag valt Klättermusen. Regnställer är från Marmot, det väger nästan ingenting. Och vid jakt och fiske är i regel inte vikten det väsentilga. Inte vid min jakt eller fisketur i alla fall.
Alltså: mina jakt/fiskekläder används, förutom vid jakt och fiske, vid hundpromenader, cykelturer, vandringar och besöken hos mina svärföräldrar bl.a

Re: Re: Vanliga, tysta, friluftskläder

FJS90/91; sa:
[
Jag håller med Tommy fullständigt, jag har samma kläder när jag jagar, fiskar, spårar med hunden eller vandrar.. Fan, jag har samma kläder alltid.

Blir det inte svârt i längden för hunden att spâra om du aldrig byter kläder...? Vänder du pâ kallingarna âtminstonde? ;-P

Håller med övriga!

Köp på dig några par m/59-brallor, och en vadmalsblus så klarar du dig länge. Sen är det bara att variera tjockleken på lagren under ovanstående kläder.

Joförresten, ett par canadabyxor är inte helt fel att ha på vintern, finns hos ITAB eller Engelsons.

Lägg resten av stålarna på ett schysst vapen.
Eller ännu bättre, på att vara ledig och ute i skogen.

Apropå vapen, om du inte redan har vad du behöver, lägg pengarna på ett begagnat vapen av bättre kvalitet isf ett nytt vapen.

Eller som nån nämnde ovan, låt en vapensmed anpassa kolven åt dig eller montera ett bra sikte.

/BAX

Re: Re: Re: Vanliga, tysta, friluftskläder

malindo; sa:
Blir det inte svârt i längden för hunden att spâra om du aldrig byter kläder...? Vänder du pâ kallingarna âtminstonde? ;-P

under sommar halvåret så har jag Amerikanska kalsonger och dom behöver inte tvättas..

Jaktkläder

Jag önskar också bidra med min uppfattning vad det beträffar jaktkläder.

Jaktbutikerna tar hutlöst betalt för sina jaktkläder och dessutom utan att kunna erbjuda kompetent rådgivning, de är hejare bara på bössor.

Min räddning som väldigt aktiv jägare med många jakttillfällen per år har varit ett företag som heter wildo, http://www.wildo.com, de har ganska mycket utrustning till vettiga pengar, Fjällräven är min andra favorit för utrustning, det är grejor som håller, inte prasslar och kostar fortfarande förnuftigt, kan med fördel användas till massor av andra aktiviteter än jakt.

Har även köpt reodlade jaktfabrikat som Chevalier, Woodline, Härkila, Seeland och Laksen.

Chevalier var då bäst i passform och material utan kompromisser men det kostar mycket pengar och det är något man skall ha när man vill vara riktigt "fin" ute i skogen inte för krävande jakter som älgjakt, under älgjakten förstör man kläderna väldigt lätt och jag är av den pedanta typen som inte gärna blodar ned mig i onödan eller allmänt sabbar min utrustning bara för att verka "macho" som tyvärr många av jaktgubbarna upplever hur en "riktig" jägare skall vara.

Hälsningar
Christos

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fjiodor Kläder för jakt & vandring Jakt 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg