Jag tycker du dubblar lite onödigt, eller rättare sagt så överlappar plaggens funktioner varandra väldigt mycket. Om ullskjortan är tunn men tätvävd och funkar som vindplagg, behöver du inte både skal- och regnjacka dessutom, utan skulle kunna nöja dig med ett renodlat, tunt regnställ.
Om ullskjortan snarare är ett tjockt värmeplagg, så blir den rätt ofta för varm att gå i, och kanske inte tillräckligt vindtät andra gånger, så du åker ändå på någon tunn vindblus/jacka (eller helt enkelt en tätvävd skjorta) - som ersättning resp. utanpå. Samt, återigen, en regnjacka (vissa försöker kombinera vind- och regnplagg i en enda membranjacka, men jag har inte lyckats).
Men en tjock ullskjorta, vid behov kombinerad med den extra underställströjan (gärna då i ull), skulle i stället göra en fleecetröja onödig.
Själv renodlar jag funktionerna lite mer, och kör med: ett tunt ullunderställ, en fluffstickad ulltröja (som mest åker fram vid rast), en gammal mycket tunn men tätvävd polyester/bomullsskjorta, och en mycket lätt (200 g), renodlad regnjacka (när jag går, räcker i 90% av fallen understället + skjortan, som jag dessutom ofta behöver ha mer eller mindre uppknäppt).
Lätt dunjacka är annars ett mycket skönt värme- och rastplagg, som kanske kunde ersätta fleece/ulltröja, men jag får inte riktigt ihop det, eftersom den är så pass sårbar och fuktkänslig (och för svettig att gå i). För länge sedan hade jag en tjock dunjacka med en tillhörande "elefantfot", och kunde därmed skippa sovsäcken
.
Av de två underställen kan du använda det ena på dan, och hålla det andra torrt och fräscht som sov- och rast/förstärkningsplagg, vilket bl a spar vikten på sovsäcken. Själv har jag bägge underställen i ull, "dagunderstället" det tunnaste jag hittat, "natt- och förstärkningsstället" i ullfrotté.
"Värmebyxor" kan det lite tjockare understället dubbelarbeta som, i värsta fall utanpå de ordinarie tunna underställsbyxorna. Jag är rejält frusen av mig, men har inte på vår- sommar- höstturer saknat något tjockare än detta kombo, i riktigt busväder dessutom förstärkt med regnbyxorna.
Ser man bara till att allt får plats ovanpå vartannat, så klarar man sig med ganska få plagg även när det är mer än vanligt kallt och man inte är i rörelse (då är det sällan man fryser). Jag har inte mer med mig än att jag kan ha på mig precis allt samtidigt, utom möjligen ett par ombytesunderbyxor och strumpor:
- på överkroppen: tunna underställströjan + tjocka dito + ull- alt. fleecetröjan + vindskjortan (+ regnjackan vid regn eller riktigt hård blåst)
- på benen: tunna långkallingar + tjocka dito + byxor (+ regnbyxor vid regn eller riktigt hård blåst).
Den mesta värmeregleringen är lätt att fixa med knäppning, upp/nerkavlade ärmar, upp/nervikta knästrumpor, på/av med mössa/vantar etc. En scarf tycker jag själv är ett underbart mångsidigt plagg, som står för den mesta löpande värmeregleringen, eftersom den täpper till/frigör "skorstenen" vid halsen.