Kläder på vintern?

Vinterkläder...

Två uppsättningar torrdräkt varav Du har en kompis i den ena.... Är en bra grundutrustning, om Du sedan kombinerar det med paddling enligt försiktighetsprincipen, så väntar fina paddlingar under vinterhalvåret ;-)

Försiktig och välutrustad

"The Moscow rules" för kallvattenpaddling:

- Ta mindre risker! Välj de bästa dagarna, välj de lugnaste och mest skyddade vägarna. Låt bli äventyrliga överfarter. Håll dig mycket nära land - alltså helst bara 10-25 meter. Har du kompis med dig (och det ska du ha, om du inte är helt säker på hur du ska ta dig upp ensam), försäkra dig om att ni bägge vet hur kamraträddning ska gå till. Du ska upp i kajaken igen om den kantrat! Ge dig inte! Försök igen om du misslyckats!

- Var extra noga med att meddela anhöriga var du är, när du förväntas tillbaka osv. Ha mobiltelefon eller VHF-radio, påslagen och i vattentätt fodral. Det skadar inte att ha två! Ha gärna en liten pinne till hands, för att trycka på knapparna, om fingrarna skulle bli för stela.

- Klä ditt innersta lager med ylle eller syntet, inte bomull

- Om inte torr- eller våtdräkt, ha då vind- och vattentätt ytterlager, t.ex. GoreTex-ställ, med snörpning vid midja, vrister, handleder och hals

- Välsittande flytväst - håller dig flytande men värmer också bra i luften

- Sittbrunnskapell som trycker ihop tyget runt kroppen för att minska genomströmningen av vatten (t.ex. ett neoprenkapell)

- Fingerhandskar, helst i neopren, under de paddelhandskar som knäpps på paddeln

- Mössa, gärna i neopren, eller åtminstone ylle

- Varma skor, gärna stövlar med åtdragbart skaft.

- Stor ytterjacka, skoteroverall eller liknande, för att ta på när man är på land - kan även användas vid behandling av den som blivit allvarligt nedkyld.

- Vattentät påse med reservkläder, alltså ett helt ombyte, inklusive mössa, vantar och sockar.

Men låt inte denna digra lista hindra dig - vinterpaddling är kul och härligt och väl värt besväret!

hälsningar
Jens Långkalsong

Flerlagersprincipen

Har själv funderat på frågan och valt Chillcheaters flerskiktsprincip (http://www.chillcheater.com/layering.asp). Jag har inte testat detta för vinterpaddling ännu men sommarens och höstens paddlingar har varit positiva. Har också rollat i 12 gradigt vatten utan problem.

Det är ju högst individuellt hur man uppfattar kyla och värme. Men jag anser att man under vinter och vår primärt bör klä sig för vattentemperaturen och inte lufttemperaturen. Även om man är mer ovanför än under vattnet så skvätter och regnar det så ett vattenavstötande material ytterst är bra för att undvika nedkylning under längre turer.

Chillcheaters Touring Cag är förvånansvärt behaglig att paddla i även på sommaren genom att halsvidden kan regleras och att överskottsvärme "sugs upp" av innerskiktet. När det blir kallare kompletterar man med deras tunna våtdräkt och/eller fleece. Fördelen är att det går att få relativt tätt i ärmar och hals så inte vatten kommer innanför . Det lilla vatten som kan komma in när man t.ex. rollar värms snabbt upp av kroppsvärmen och blir ett värmande lager.

kläder som håller värmen även när de är blöta och som bryter vinden samt en god vän med god kunskap i kamraträddning och sunt förnufft räcker långt. Mina vinterpaddlingsgrejor är

Surfarhandskar med utskuren handflata
paddelhandskar
0.5 mm våtdräktströja
supertröjor
paddeljacka
superlångkalingar
chillcheater tights
2mm neoprene långbyxor
neoprene Shorts
neoprene dojor.

det är inte tillräckligt för långa och avancerade turer i utsatta områden men för att efter att ha eliminerat risker så gott det går ge sig ut och paddla på vintern räcker det gott. Ramlar du i är det prio att snabbt ta sig upp och att inte fötter händer och huvud blir för kallt + att få ut vattnet ur kajaken väl i kanoten utan vatten blir man snabbt varm igen genom att paddla

för mer avancerad paddling längre turer eler paddling med oförutsägbara förhållanden absolut torrdräkt.

Har faktiskt idag gått å köpt mig en torrdräkt! Tror det har med åldern å göra :) Har paddlat "lättklädd" året om å faktiskt kännt mig trygg hitentills! Men efter "Vänernolyckan"för nåt år sen fick man sig en tanke ställare!
Så nu ska jag testa den imorgon, hoppas det blir positivt så jag kommer att använda den i vinter!
Men vad den stramar i halsen! Ska man klippa av en bit eller försöka töja ut den på nåt sätt?

/Janne

Har faktiskt idag gått å köpt mig en torrdräkt! --- Men vad den stramar i halsen! Ska man klippa av en bit eller försöka töja ut den på nåt sätt?
Det finns båda sättet, jag har läst om båda här på utsidan, inte provat själv.
Börja med att töja ut den med något lämpligt: en skål, en liten boll, en lämplig gryta, eller vad du kan hitta. Om inte det fungerar, klipp då - men lite i taget. Det brukar (?) finnas ingjutna "linjer" - ta en i taget.

Som jag skrev, jag citerar i princip forumet nu. Så sök och du får mer information och folks egna erfarenheter.

PS: Ut på havet med den nya ranka blåa?

Ok har precis tryckt dit en liten plastspann :) Testar det först då! Jo ser oxå att det finns linjer att klippa efter!
Nä inget hav än för den lilla "ranka" Gör nog som du å sänker sitsen lite först :)

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
ogren.johan Alternativa kläder segelbåt/kajak/sjö Paddling allmänt 6
Tomas J Kläder för surfski? Paddling allmänt 3
ski3r Kläder - Vårpaddling Paddling allmänt 12
Cell Kläder mm, surfski Paddling allmänt 6
lortopalt Kläder? Paddling allmänt 8
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Tipp Kajak kläder Paddling allmänt 6
jenie Kläder för vinterpaddling? Paddling allmänt 7
briank Nybörjarfråga om lämplig kläder Paddling allmänt 1
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg