Kläder med "coating"

En liten fråga till den samlade expertisen!

Jag har en skaljacka som för andningsförmåga och vattentäthetens skull har fått en så kallad "coating" (beläggning på tyget).

Vad bör hända med denna efter ett par tre års användning och några tvättar enligt anvisningar.

Blir jackan tät som en plastpåse (oanvändbar för allt annat än stillastående) eller börjar den läcka utifrån (kan i alla fall användas vid uppehållsväder)!

Jag har en diskussion med leverantören och vi ser lite olika på problemet, så jag skulle vilja ha lite fler synpunkter.

mvh Zacke

ps. Ingen leverantörsdebatt tack!

Denna "coating" gör yttertyget mera vattenavvisande men det lär ju inte har något med det vattentäta membranet, som som utgör skalet i jackan, att göra. Efter ett antal tvättar så förlorar "cotatingen" sin funktion, antingen får man lägga på ny eller i vissa fall kan den "aktiveras". Men även om man inte gör det så skall det inte påverka skaltets/membranets funktion. Men det är väl bara inte så trevligt om yttertyget väts alltför fort.

Coating

Som jag förstår din fråga så har du en jacka med beläggning istället för membran. Detta är ett enklare och billigare men inte lika slitstarkt sätt att göra vattentäta/andande kläder. Min erfarenhet av jackor/byxor med beläggning är att de tappar sin vattentäthet efter en längre tids användning. Beläggningen är betydligt mer känslig för nötning än vad ett membran, i allmänhet, är.

Min erferanhet är att jackan började läcka där ryggsäcksbanden nöter mot axlarna. Byxorna började även de läcka efter en tid på framsidan av benen.

Andningen märkte jag ingen skillnad på.

Jag tror Anders har rätt.
Beläggning (som Tensons MPC) är nog mindre slitstarkt än laminat (som Gore-tex), och därför torde den nötas bort och förlora funktion. Kvar har du ett vindplagg.

Det blir väl lite som på ryggsäcks- eller tältväv till slut - där kan man se hur vävens innerbeläggning efter ett tag börjar nötas ut och lossna i bitar. Särskilt där det finns dragskor är det lätt att studera.

Ni är inne på samma linje som mig!

Att vattentätheten mattas av med åren är väl ok, men om jackn blir mindre vattentätt borde den väl fortsätta att "andas" (eller tom andas bättre).

Jag tror snarare att det är att jag följt leverantörens tvätt och återimpregneringsråd som är problemet i mitt fall. Då jackan verkar lika tät som en plastpåse.

mvh Zacke

Jo, den borde ju logiskt sett ventilera klart bättre utan beläggning.

Kanske är det så att beläggningen inte ens från början ventilerade särskilt bra? De flesta diffusionsplagg är ju alltid betydligt närmare plastpåse än bomullströja i det avseendet.
Man får nog se plaggen som regnrockar som släpper ut en gnutta ånga snarare än vindjackor som är vattentäta.

Eller har ångsläppet blivit sämre med tiden?

Jackan har tidigare fungerat väldigt bra för aktiviteter såsom cykel till och från jobbet i skapligt tempo, utförsåknig skridsko mm.

Problemet kom efter det att jag tvättat (liten mängd vanligt tvättmedel, mycket sköljning) och återimpregnerat med Nikwax (varianten för kläder som "andas"), allt enligt leverantörens anvisningar.

Nu börjar man då att antyda att jackan är för gammal för att kunna fungera.

zacke

Ach, då är jag med.

Det låter ju onekligen konstigt om jackan blir tätare med åldern. Men det kanske är så. Om man inte sliter ut beläggningen kanske den till slut pluggas igen.

Men ge dig inte utan en vetenskaplig förklaring...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg