Hej vega2k, som en extrem svettapa känner jag igen problemet. Jag blir dessutom väldigt varm så snart jag rör mig och förtvivlat kall så fort jag stannar... Kan bara konstatera att inga membrantyg duger för min del, inte heller syntet närmast kroppen p g a lukten, och att jag helt enkelt får temperaturreglera löpande medan jag går. Men det gör man faktiskt väldigt effektivt med små medel som uppkavlade ärmar, uppknäppta blusknappar, öppna/stäng i halsen med en scarf, på/av med mössa, vantar, byxben etc.
Vår-sommar-höst går jag i tunt ullunderställ, ovanpå det en tunn men tätvävd gammal herrskjorta i polyester/bomull. Mellan dem kan man ha olika tjocka värmelager om det är riktigt kallt, men bara underställ + skjorta räcker normalt för mig - t ex när jag nu senast kravlade runt högt uppe i Tatrabergen, med måttliga vindar och temperaturer mellan -10 på morgonen och kanske +5 mitt på dagen. Vid uppstigningar fick jag ändå knäppa upp alla skjortknapparna, kavla upp ärmarna etc. Vid nedstigningar på skuggiga/snöiga/blåsiga bergssidor knäppte jag först ihop skjortan etc, därefter virade min eviga scarf om halsen. Med de handskar och damasker som behövdes av andra skäl kunde jag för det mesta behålla min luftiga outfit på mer centrala kroppsdelar, men i något fall åkte även den ylletröja på, som jag också använder som rastplagg.
När jag stannade till åkte däremot genast ylletröjan, scarfen, mössan, vantarna och - om det blåste hårt - den tunna regn/vindjackan fram. Den jackan väger ca 200 g och används bara som rast- och regnplagg (regnar det duger inget av ovanstående knep - det är bara att välja om jag vill bli sjöblöt inifrån eller utifrån).
Vi är alla olika, men kanske detta kan vara till någon hjälp. Jag gör alltså ungefär som niklaz, utom att jag ersätter vindjackan med en tunn skjorta.
En ryggsäck med ram och/eller med genomtänkt ventilation av ryggen (t ex Osprey-säckarna) är också ett måste för mig - får jag ingen avdunstning från ryggen rinner det snart ner på rumpan, benen och ända ner i skoskaften...
Ull tar inte åt sig lukt (jämför den vidriga stank som syntetunderkläder utvecklar på några få dagar), och jag använde faktiskt samma underställ i 10 dagar utan tvätt (men jag tvättade mig själv varje kväll).