Klabbföre!

• Trådstartare torbjorn.peters@se.datex-ohmeda.com (Torbjörn Pete
  • Start datum

torbjorn.peters@se.datex-ohmeda.com (Torbjörn Pete

Gäst
Ett annat färskt problem från Jämtland: Häromdagen, efter att i vindskyddet Ljungan ha hämtat krafter och mod undan snöfall och 16 metersvind, fann vi att snön ohjälpligt klabbade fast under belagen på våra Europa 99 Crown. Förutom de sista två kilometrarna då vi blåste fram i det svaga nedförslutet, var vi tvungna att på blytunga snöstyltor släpa oss fram i 9 km. I denna situation var det inte svårt att associera till den beryktade karolinermarschen.

Frågan är nu - finns det något vi kunde ha "vallat" med? Det gick alltså att glida men inte att trampa ifrån.

Väl framme i stugan hörde vi att andra med icke vallningsfria skidor hade haft samma problem.

Camilla.Wikstrom@sigtuna-marsta.frilufts.se (Camil

Gäst
Siliconspray är lösningen

Precis det enda som kan hända, som kan förstöra nöjet med dessa skidor. Klabbföre, framförallt vid nysnö och fallande sådan. Då är lösningen siliconspray. Det fungerar både på fiskfjällsbelag och plyschremsor. Kan vara lite svårt att få tag i, men brukar finnas i välsorterade friluftsaffärer. Har också funnits in fjällstationernas butiker. Det har funkat för mig även vid svåra problem med vanliga vallade skidor, när inget annat hjälpt.

hans_jr.nilsson@ebox.tninet.se (HansN)

Gäst
spraya glidvalla

Finns glid valla på sprayburk och "skokrämtub". Vallan är rinnande och strykes ut utan tillförd värme. Behandling sker helst i en temperatur mellan +15-30gradC. Låt vallan sitta på i 5min och stryk med en trasa där efter (hushållspapper).
Glidvallan fungerar bra, men hållbarheten kan inte jämföras med invärmd valla i belaget.

Siliconspray kan man använda den som finns till gummilister till bilar. Fungerar absolut lika bra och kostar bara en bråkdel av vad valla fabrikaten tar.

skogsfrun@hotmail.com (Gudrun Norstedt)

Gäst
Paraffin

Jag använder mig av träskidor (Tegsnäs) och har därför stor erfarenhet av åkning med klabbsnö under skidorna. Förut vallade jag med stearin, men det är lite för hårt för att kunna läggas på effektivt. Det krävs nästan att man smälter på det med cigarettändare, och det tar en evig tid. Sedan tipsade någon om paraffin, och jag har fastnat för det. Mycket mjukare och lättare att lägga på. Det slits säkert bort snabbare också, men då får man stanna och lägga på mer.

Det viktiga är att lägga på paraffinet så fort man märker att det börjar klabba. När skidorna redan är fuktiga är det ett helsike. I vilket fall som helst ska man vara noga med att torka av skidan innan man börjar lägga på paraffin.

Har man träskidor är det idé att olja in träet ordentligt innan man åker så att det inte suger så mycket vatten.

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Spray eller skokrämsvariant?

Mycket bra tips det där med siliconspray osv. Åkte skidor (försökte åka telis) i helgen i plusgrader och fick nästan staka i början innan backarna blev uppåkta. Jag fick tag i vanligt parrafin (för mildväder) som man ska smälta in i belaget. Detta funkade bra även att bara gnugga på. Kan dock tänka mig att silicon varianten är betydligt snabbare och enklare så därför tänkte jag fråga vilken sorts behållare man bör ha till siliconet. På de bensinstationer jag varit finns det två varianter dels som spray och dels sådan som har en "kudde" som man gnider likt en skorämstub av nyare sort. Jämför tidigare inlägg med samma två varianter för "riktig" glidvalla.
Fördelar och nackdelar? Den senare varianten är ju betydligt mindre och lättare (och billigare)......något argument mot denna?

Tack för alla tips, både de som redan skrivits och de som ev kommer!

/Andreas

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg