Kjol

Tänkte få vädra mina tankar på ett värmeplagg som jag funderat på. Det vanligaste är att man tar på sig en tröja när man fryser. Samtidigt som man vet att man fryser som värst når man glömt långkalsongerna. Man hoppar in i bilen kall på morgonen och ädla delar fryser. Samtidigt som man är för slö för att ta på sig temobyxor om det inte är mycket kallt.

Så till min tanke:
En kjol som är i flis och med enkla knappar kan kopplas av och på. Möjligen ska den vara vindtät och kan även kan någon knapp så att det mer blir till kortbyxor. Grejen är just att det ska vara enkelt utan att trixa med kängor som ska igenom byxben osv.

Någon mer som funderat i dessa banor ???
 
det finns ju överdrags-/uppvärmningbyxor för fotbollsspelare och sånt som har dragkedjor längs hela sidan just för att slippa trä dom över dobbar och jox.
har du inga estetiska krav så sy bara ett par enkla rymliga brallor och sätt kardborre eller tryckknappar i sidorna.
vill du ha resår i midjan går det ju att dela den i två och fästa den i sidorna.
 
Kortbyxor

berghå; sa:
det finns ju överdrags-/uppvärmningbyxor för fotbollsspelare och sånt som har dragkedjor längs hela sidan just för att slippa trä dom över dobbar och jox.
har du inga estetiska krav så sy bara ett par enkla rymliga brallor och sätt kardborre eller tryckknappar i sidorna.
vill du ha resår i midjan går det ju att dela den i två och fästa den i sidorna.


>> Jo man kan ju även köpa uppvärmingsbyxor och klippa av benen. Lite av grejen är att de inte ska ta för mycket plast heller.

Men jag tror jag ska testa med att köpa flees på Biltema eller nått och testa min första ide ändå.

ÅN
 
Blev inte så bra

Klart sedan 2 år tillbaka, men det blev inte bra. Blixtlåset är inte bra, för bökigt att sätta ihop.
För tjock fleece utan att för dens skull vara vindtät. Nästa exemplar blir förhoppningsvis bättre

byxa3_gif.gif


Per Brune
 
Re: Blev inte så bra

Man brukar inte vara först med en ide ! Men skulle det inte vara bättre med dragkejan fram. Du har tydligen bara en kjol och inga försök till att få det till kortbyxor ? Jag kan tänka mig att enkelheten vinner även om jag inte tror man kommer till ett plagg som passar i stan. Att försöka med någon form av omlott med kardborreknäppning i midjan skulle ev fungera enkelt.

ÅN
 
Re: Re: Blev inte så bra

alhambra; sa:
Man brukar inte vara först med en ide ! Men skulle det inte vara bättre med dragkejan fram. Du har tydligen bara en kjol och inga försök till att få det till kortbyxor ? Jag kan tänka mig att enkelheten vinner även om jag inte tror man kommer till ett plagg som passar i stan. Att försöka med någon form av omlott med kardborreknäppning i midjan skulle ev fungera enkelt.

ÅN
Det är ett par byxor, som man kan ta på och av även då man har skor /pjäxor på sig. Jag har i experiment syfte provat med både blixtlås, kardborrband (rött) och tryckknappar.
byxa2_gif.gif


Per Brune
 
Klättermusen har en produkt som heter McKilt. Den finns inte bland produkterna på deras webb (vad jag kan se). Men däremot om man tankar ner Klättermusens produktkatalog som pdf.
 
Taiga Thule byxa

Någon mer som funderat i dessa banor ???

>>>

Ja !!
Titta på Thule byxor i Taigas sortiment. Kortbyxor med dragkedja på sidan. Bara att dra ned överdragsbyxorna och sätta på kortbyxorna under utan att ta av överdragsbyxorna.
 
Jag har ett par hemmasydda fleecebrallor med kardborre i sidorna (hela vägen). De ger en behaglig värme väl på, men det är ett h-vete att ta på dem pga att kardborren fäster sig snett och vint och i sig själv hela tiden. Dessutom tar brallorna en hel del plats i packningen och väger en del. Nä, skulle jag fixa nåt idag skulle det bli ett par lätta fodrade täckbrallor (syntetisolering) med dragkedjor längs sidorna. Om jag inte sydde en "förlängning" till dunjackan som man kan koppla på och av vid behov.

En viktig sak är att göra värmebrallorna rejält höga bak (och fram) så att de inte glipar.

/ G
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg