kivik - simrishamn

Jag undrar hur många som har gått denna sträckan, den är 18km lång och medelsvår enligt skåneleden.org...

Jag är otränad och i kass form ;) men gick genarp - Romelestugan på 5 timmar med 20 kilos packning..

• Hur lång tid tar denna sträckan att vandra?
  • Hur är det med färskvatten? finns det brunn på sträckan?
  • Finns det vindskydd på sträckan?
  • Har ni några tips om vad som är sevärt på sträckan?
  • Hur många har stannat och fiskat längs sträckan?

Många frågor, hoppas på lite trevlig information. Planerar att gå om 2 veckor.

Jag gick för några år sedan, men minns inte riktigt hur lång tid sträckan du frågar efter tog exakt. Startplatsen var vid Verkasjön ("ett vindskydd inne i bokskogen" 1-2 timmes vandring från Brösarp), men sen via Brösarp-Kivik-Stenshuvud. Hela vandringsturen var från lördag morgon till söndag eftermiddag i trivsamt tempo med "full tältar-packning". Söndagen var just Kivik-Simrishamn, så det är väl att se som en dagstur inkl ett stopp uppe på Stenshuvud.

Men du har väl hittat vatten-info på nätet? Österlenleden, etapp 5:
http://www.skaneleden.se/WebModules/Status/Status.aspx

Kommer inte ihåg något vindskydd mellan Kivik-Simrishamn, men detta var år 2000 så det kan ju ändrats.

Stenshuvud är ju sevärt, den nämnda kaffestugan är väl OK om man är sugen på att kakfrossa, någonstans var det en fin stenstrand med skönt runda stenar, helt enkelt: gå och njut! Du blir inte besviken. Skön led. Blandad natur, åbrinkar, bokskog, äng, strand, är vad jag minns som behållningen!

(Fast jag minns att jag byggde om den gammal schlagern om Samarkand till "Om jag nån gång kommer fram till Simrishamn" under vandringen...)

Edit: Jag kollade upp i mina papper vad sjön vi startade från hette, för det hade jag glömt.
Då fanns inte så mycket info på nätet, men vi beställde en broschyr från en turistbyrå, verkar såklart vara ungefär samma som finns på nätet nu.

Senast ändrad:
Medelsvår? jag undrar vad som är svårt med sträckan...hara aldrig gått hela...då jag inte anser att de e så kul att vandra längs havet när man ändå bor vid det. Det som kan klassas som knepigt är väl att gå på stranden..det suger ju lite kraft ur benen ganska lätt, annars är väl det mest fin stig eller tråkig asfalt.
Sevärdheter är väl stenshuvud, knäbäckshusen, fiskelägena och stranden.

Med andra ord kommer det inte att ta lång tid att gå sträckan och jag kommer att ha utrymme för att stanna och fiska på ett par ställen som, vårhallarna, vik och stenshuvud.

Jag har fundering att göra sträckan på 3 dagar vilket betyder 6 kilometer per dag vilket betyder långa fiskestunder.

Med andra ord kommer det inte att ta lång tid att gå sträckan och jag kommer att ha utrymme för att stanna och fiska på ett par ställen som, vårhallarna, vik och stenshuvud.

Jag har fundering att göra sträckan på 3 dagar vilket betyder 6 kilometer per dag vilket betyder långa fiskestunder.

Och höga böter inte att förglömma, eftersom det råder fiskeförbud vid Stenshuvud.

Källa o källa....men det finns ju garanterat möjligheter att få vatten på Naturum Stenshuvud, Vandrarhemmet i Baskemölla och Campingen i Simrishamn.

På tre dagar hinner du nog även bli trött på att fiska..

Källa o källa....men det finns ju garanterat möjligheter att få vatten på Naturum Stenshuvud, Vandrarhemmet i Baskemölla och Campingen i Simrishamn.

På tre dagar hinner du nog även bli trött på att fiska..
Källa till fiskeförbudet alltså ;-) inte till vatten

fiske i tre dagar lär jag inte tröttna på eftersom sportfiske är mitt huvudintresse... på tre dagar ska jag förhoppningsvis lyckas landa en öring, men öringsfisket är så pass nyckfullt att man aldrig har några garantier.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg