Kittlar dödsskönt i kistan.

Bär är väl givet, även om säsongen inte är så lång. Blåbär, hjorton, åkerbär, lingon och enbär. De första 3-4 till efterrätter, de 1-2 sista till huvudrätter. Sen ger ju också olika växter, som en, smak till fisken. Fisk går också att "plocka".

Raskesven

ping; sa:
peter
PS.Ni får gärna hålla inne med förslag av typen Toppslätsskivling o.d. DS.

OK... Men varför inte lite "magic"...
Spikklubba kanske, användes förr för att få flickor lite lättare på foten... Gäller väl att inte ge en dödsdos bara...

Skämt åsido, beror väl lite på vad man är ute efter. Som nödmat kanske kvanne kan duga. Finns en hel del ätliga flockblomstriga växter. Bara man inte tar fel och inte sätter i sig sprängört, odört, vildpersilja eller så... Såg en gång en artikel om att äta hundkäx, tror tusan inte författaren skulle kunnat se skilnad på en odört...

Det finns väl en hel del små kryddor ibland, timjan, oregano eller myntor mm. Men ska jag vara ärlig är det kanske roligare att dryga ut maten tex på fjället med någon god fisk. Men det klart svampar går ju alltid bra!!!

Kom på en sak med att det mesta är lite säsongsbetonat.

För sisådär en 100 år sedan när jag var 15 var jag med på ett överlevnadsläger. Man skulle inte ha med sig nånting... Det var varm vår och det fanns inget annat än almfrön att äta. Gjorde dock inget då jag fuskat och tagit med en sovsäck som blev varmare med en trevlig flicka... Efter ett dygn åkte vi till stan och åt på en resturant där man fick äta hur mycket man ville. Kan rekommenderas (att fuska med att ta med en sovsäck menar jag).

Överlevnadsforum?

Konstigt,det var bara en som förstod andemeningen.Jag har inget intresse av diverse nödproviant eller naturmedicin,bara en tråd om vad det finns i naturen som kan 'spica upp' en måltid som i huvudsak består av frystorkat eller hempulat.Bär är helt klart en sån sak,gott till gröten om inte annat.Hur är det med Musöron och andra blad,finns det några som kan anvädas till annat än té?

peter

ormrot

har goda frön med "nötig" smak, lite likt pepparrot. Jag brukar äta dem som de är, men är kanske gott som krydda med.
bergssyra, lappspira m.fl. har goda blad.=sallad (inte säker på namnen)
rötter finns det också att äta + krydda med, men det kräver ju lite mer ansträngning att ta till vara + tillreda, så jag håller mig oftast till lättplockade blad.
[Ändrat av Emmma 2005-10-21 kl 13:58]

Re: Överlevnadsforum?

ping; sa:
Konstigt,det var bara en som förstod andemeningen.Jag har inget intresse av diverse nödproviant eller naturmedicin,bara en tråd om vad det finns i naturen som kan 'spica upp' en måltid som i huvudsak består av frystorkat eller hempulat.Bär är helt klart en sån sak,gott till gröten om inte annat...

peter

Nja, almfrön är faktiskt helt ok, lika gott som isbergssallad i alla fall. Och vad gör naturliga kryddor såsom tex timjan om inte att 'spica upp' en måltid.

Apropå insekter så bör man nog inte ha inställningen att alla larver är ätliga. Jag kommer inte på rak arm på någon som är direkt giftig, men jag är nog mer haj på vilka fullvuxna insekter som är giftiga.

Kan inte låta bli att ge en liten anekdot från studenttiden. Vi var 5 personer som bodde i en större lägenhet, och var och en lagade en vardagsmiddag. Olle lagade alltid ugnspannkaka. En dag smakade den dock förskräckligt. Efter närmare undersökning visade den sig vara full av svartbrun mjölbagge (lysolbagge). (Både det svenska namnet lysol och det latinska T. destructor kan ge en fingervisning för den oinvigde.) För mig var det i stort sett en oätbar smak. Den ende som inte brydde sig var Mikael som försökt sluta snusa i två veckor. ”-Äh, smakar ju snus…” Snacka om abstinens!

Penningört
Pepparriska
olika syror (harsyra, ängssyra, fjällsyra)
Mynta (kungsmynta, åkermynta, vattenmynta)
Gråbo
Malört
Rölleka
Nypon
Pepparrot
Sötvedel
Spans körvel
Stensöta

/mattias

Föresten kom jag på en anekdot till Peter. Min morbror hade stora grönsaksodlingar, och en mer svårflörtad person än honom kan jag inte tänka mig. Jag gjorde en maträtt på svinrot (ogräs) från hans åkrar. Hans kommentar var att det var "-helt OK" och undrade mest varför han inte bara odlade ogräs. Det mesta du stoppar i dig kommer ju faktsiskt från naturen, sen är det väl mest en fråga om vilken smak man har. Är hallon godare än blåbär?

norpan_; sa:
Pepparriska
olika syror (harsyra, ängssyra, fjällsyra)
/mattias

Vill bara förtydliga att flera starka riskor (pepparriska inkluderat) är giftiga om de inte förvälls - cancerogena. Såsom krydda är de kanske därför inte så bra.
Och om man på fjället äter allt för mycket syror (som nödmat kanske...) bör man kanske ta en titt på tråden om mjölk på fjället då syraväxter kan urlaka skelettet...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg