Kittefjäll-Fatmomakke

HEJ, Jag skall ta med morsan på fjällvandring. Vi tänkte gå Kittelfjäll-Fatmomakke + en topptur Marsfjället från Marsfjällskåtan. Har någen erfarenhet av deetta område??? Tidsåtgång, svårighet mm. mm. Tacksam för svar. Åker på Måndag morgon 9/7-02

Med vänlig hälsning
Henrik Åberg

Hej Henrik,

Jag har gått en gång från Marsliden till Blerikstugan. Jag såg inte så mycket av omgivningarna eftersom det regnade i princip hela tiden. Från Ortsen till stugan gick jag dessutom en bit ovanför stigen, så jag vet just ingenting om hur stigen ser ut. Terrängen jag gick i var dock mycket lättvandrad.

Från Blerikstugan gick jag tillbaka till Marsliden via Trollskalet. Jag tyckte att Trollskalet och utsikten över offerstenen vid Nedre Gailanjaure var ganska läckra, så om ni har tid över kan jag rekommendera en tur dit.

Annars ångrar jag att jag inte gick ner och tittade på ravinen vid Djupbäcken. Den bör ni nog inte missa.

Sträckan Kittelfjäll - Fatmomakke är väl ungefär tre mil. Tre dagar borde väl vara lämpligt för den sträckan inklusive en tur upp på Marsfjället.

Hoppas ni får en bra tur!

/Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sinnesro fatmomakke Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg