Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kitobjektiv ?
- Trådstartare ingeback
- Start datum
fotosidan.se
Jag håller just på att lära mig själv så jag har inte så mycket att komma med... men jag kan rekommendera Sveriges bästa (?) fotosite: www.fotosidan.se
Där har jag fått mycket info...
//T
Jag håller just på att lära mig själv så jag har inte så mycket att komma med... men jag kan rekommendera Sveriges bästa (?) fotosite: www.fotosidan.se
Där har jag fått mycket info...
//T
Hej, jag har noll koll på den senaste tekniken angående Kitobjektiven. Vad innebär ett sådant objektiv? Att det tillhör lågprismarknaden har jag förstått. Vad är nackdelen med ett sådan objektiv? Någon som känner för att beskriva detta objektiv. Tackar på förhand!
Inge i GBG!
Ett "kitobjektiv" säljs tillsammans med ett kamerahus till paketpris (ett "kit") och är tänkt som ett första objektiv att komma igång med. De har ofta en brännvidd från "lagom" vidvinkel till kort tele. De är därför mkt användbara till allmänt vardagsfoto. Nackdelen med dem är att de ofta är rätt ljussvaga, dvs det kan vara svårt att ta bilder i sämre ljus, t ex inomhus utan att använda blixt eller höja ISO-talet (känsligheten). De är dock ofta väldigt prisvärda i paket tillsammans med kameran!
En annan nackdel med kitobjektiv – och framförallt zoomojektiv – är att de förutom att vara ljussvaga även ofta är rätt oskarpa när man zoomar. Ta kitobjektivet (18-50mm) som följde med Canons 350D t.ex. Detta objektiv fungerade väldigt "prisvärt" vid 18mm med klart godkända bilder, men så fort man zoomade och bytte brännvidd blev bilderna märkbart oskarpare. Detta, trots deras prisvärdhet, gör att många snabbt byter ut sina kitobjektiv mot andra med bättre optik. Och det går att hitta väldigt bra ersättare till helt klart rimliga priser.
Det beror på vad man menar med ljussvag också, vilka krav man har.
De flesta "kitobjektiv" typ 18-55 har ofta en ganska bra ljusstyrka på brännvidden 18 (typ 3,5 är vanligt) vilket jag inte skulle säga är ljussvagt. Problemet är när man är på 55mm - då ligger den kanske runt 5,6. Är man en semesterfotograf eller bara en glad amatör så funkar kitobjektiven mycket bra. Det är en annan sak om man ska ha teleobjektiv och fota vilda djur i gryning eller skymning - då är det frestande med ljusstyrka ner mot 2,8 men annars så är kitobjektiven väldigt prisvärda och användbara!
De flesta "kitobjektiv" typ 18-55 har ofta en ganska bra ljusstyrka på brännvidden 18 (typ 3,5 är vanligt) vilket jag inte skulle säga är ljussvagt. Problemet är när man är på 55mm - då ligger den kanske runt 5,6. Är man en semesterfotograf eller bara en glad amatör så funkar kitobjektiven mycket bra. Det är en annan sak om man ska ha teleobjektiv och fota vilda djur i gryning eller skymning - då är det frestande med ljusstyrka ner mot 2,8 men annars så är kitobjektiven väldigt prisvärda och användbara!
För att röra till det lite mer så skiljer det mellan olika "kitobjektiv" oxå.
T ex Sony levererar ett som är riktigt bra för sin prisklass.
Jag har för mig att även Nikon har ett hyfsat kit-objektiv.
En del butiker (expert) levererar med Sigma-objektiv i en del fall istället för orginal.
I mitt tycke är Sigma alltid det sämre alternativet när det gäller billiga objektiv.
Beträffande ljusstyrkan så är det ju oftast ett till två bländarsteg svagar än det bästa på marknaden.
Men se ett sånt objektiv som utgångspunkten, köp inga fler innan du kommit underfund med i vilken ände av brännviddsskalan du är oftast, börja sedan utbyggnaden där.
Det är lätt att köpa en telezoom för att den är stor o häftig, men man kanske upptäcker att interiörbilder är mer skoj.
T ex Sony levererar ett som är riktigt bra för sin prisklass.
Jag har för mig att även Nikon har ett hyfsat kit-objektiv.
En del butiker (expert) levererar med Sigma-objektiv i en del fall istället för orginal.
I mitt tycke är Sigma alltid det sämre alternativet när det gäller billiga objektiv.
Beträffande ljusstyrkan så är det ju oftast ett till två bländarsteg svagar än det bästa på marknaden.
Men se ett sånt objektiv som utgångspunkten, köp inga fler innan du kommit underfund med i vilken ände av brännviddsskalan du är oftast, börja sedan utbyggnaden där.
Det är lätt att köpa en telezoom för att den är stor o häftig, men man kanske upptäcker att interiörbilder är mer skoj.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg