Kirurgiska och medicinska aspekter

Fick mig tillsänt ett litet häfte av Lars Thulin som heter "LÅNGFÄRD PÅ IS - Kirurgiska och medicinska aspekter". På sista sidan finns att läsa om "Ledarens praktiska och mentala utrustning", där saker som mobiltelefon, elastisk binda, sårtejp, m.m. finns uppradade. En punkt har fått lite text överstruken med Tippex! Då blir man ju förstås väldigt nyfiken och håller bladet framför en lampa för att kunna läsa igenom.

"- Alvedon brustabletter. Två stycken lösas i varmt vatten för smärtstillning, " står det först, sedan följer det överstrukna: "kombinerat med Brännvin, en slurk som ger avslappning och förbättrar den smärtstillande effekten."

Här skrattade jag ganska gått kan jag meddela! ;-D

"Upplagan är 18.000 exemplar, varav 16.200 exemplar är beställda och levererade." Jösses vad Tippex det skall ha gått åt!!

Magnecyl

brustabletter står det väl. I alla fall i den version jag har. Även om det var en lång debatt om magnecyl och lite brännvin så är det väl ingen som rekommenderar att förstärka effekten av Alvedon med sprit.

Mikael

Nejdå, det står "Alvedon brustabletter" i min "Tippex"-version.

Kunde inte låta bli att titta på http://www.alvedon.nu där det står att läsa:
"Använd inte Alvedon utan läkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada. Berusningseffekten av alkohol ökar inte genom tillägg av Alvedon."

Av detta drar jag faktiskt en slutsats att det inte är så farligt att ta Alvedon även om man för tillfället har alkohol i kroppen? Jag trodde nog faktiskt att den kombinationen i sig inte var så lyckad, men det verkar bara gälla om man har riktiga alkoholproblem.

Rendalen; sa:
Kunde inte låta bli att titta på http://www.alvedon.nu där det står att läsa:
"Använd inte Alvedon utan läkares ordination om du har alkoholproblem eller leverskada. Berusningseffekten av alkohol ökar inte genom tillägg av Alvedon."

Av detta drar jag faktiskt en slutsats att det inte är så farligt att ta Alvedon även om man för tillfället har alkohol i kroppen? Jag trodde nog faktiskt att den kombinationen i sig inte var så lyckad, men det verkar bara gälla om man har riktiga alkoholproblem.

Det är nog riktigt att enligt de senaste rönen så har alkohol ingen förstärkande effekt av risken för leverskador (hos i övrigt friska människor). Det är bara överdosering av paracetamol i sig som kan leda till leverskador.

Johannes

Förvirring

Undrar bara om han tänkte skriva Magnecyl där han tippexat eller? Han kanske tryckt upp två, eller flera, upplagor med lite trycksponsring från olika tillverkare, har vi någon med Dispril?
Det var ju trevligt att Alvedon inte var så farligt med alkohol som man sagt tidigare men jag tänker nog fortsätta att inta spriten utan pillerförstärkning.

Mikael

Vad jag förstått är det så att paracetamol och alkohol "drabbar" samma delar av levern så det innebär att om man käkar det samtidigt som man dricker alkohol blir levern dubbelt så hårt drabbad.

Päronsoda

Om man nu vill ha lite bubbel i sitt brännvin så kan man väl lika gärna blanda med päronsoda.
Kan ibland ha en avslappnande effekt och ibland helt tvärt om.

nermander; sa:
Vad jag förstått är det så att paracetamol och alkohol "drabbar" samma delar av levern så det innebär att om man käkar det samtidigt som man dricker alkohol blir levern dubbelt så hårt drabbad.

Senare forskning tyder på att det är tvärtom: eftersom det är samma nedbrytningsvägar för båda substanserna så konkurrerar de. Det finns data som antyder att alkohol snarare skyddar vid överintag av paracetamol, på liknande sätt som etanol skyddar vid intag av metanol.

Johannes

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg