Kiruna-Skåne

Hallå!
Kan ni hjälpa mig med en ungefärlig tidsplanering?
Vi har ev. tänkt att cykla Kiruna-Skåne nästa sommar. Och är två glada amatörer i 40-årsåldern som vill njuta av detta äventyr och hinna se mycket och hälsa på en del släktingar på vägen.
Vad tror ni om tidsåtgången?
Är 5-6 mil om dagen rimligt som snitt om man tänker sig en vilodag per vecka? Alltså totalt ca. 30-36 mil/vecka.
Vi har två bra 24 växlade Meridor som vi gillar!
Sen får vi ju lägga till extra dagar som vi ev. hitta på annat själv.
Tack/Birgit
 
Hur laangt aer det?

Svaart att ange hur laang tid det tar att cykla mellan tvaa olika punkter. Det finns mer aen en vaeg mellan Kiruna och Skaane. Jag brukar raekna med 6 mil per dag naer jag planera en cykeltur och daa ingaar vilodagar. Visst aer det moejligt att ha ett snitt paa det dubbla. Vill man aeven uppleva lite mer aen en cykelsadel saa aer det baettre att raekna med en kortare distans. Raekna med 150-180 mil paa en maanad saa har ni moejlighet att uppleva mer aen cykeln.

/Stellan
 
Såsom själv varandes amatör kan jag tipsa om att räkna på cirka 17-18 km/h. Sedan är det bara att avgöra hur mycket ni vill cykla varje dag :)

Detta alltså MED full packning.
 
Något som påverkar hur långt man måste cykla är servicenivån där man cyklar.

Även om man försöker cykla längs de stora vägarna så kommer man att välja mindre trafikerade vägar efter ett tag för att få lugnare cykling.

Mindre trafik innebär mindre service längs vägarna. Det kan vara långt mellan livsmedelsaffärer, bensinstationer och camping eller vandrarhem. Detta kan göra att sträckan blir längre än man tänkt.

Se till att har nya kartor, gärna kompass eller ännu bättre en GPS. Felorientering kan ge längre cykling. Detta är inte ovanligt om det är mulet och man måste cykla på en cykelbana som går in i något bostadsområde och fjärmar sig från den väg man tänkt följa.

Norra Sverige är dock mycket lätt att orientera i. Avstånden mellan orterna gör att man ofta kan cykla miltals utan att kolla på kartan. I Tyskland som jag cyklade i nyligen har så mycket vägar och tätt mellan orterna att man måste kolla kartan oftare. Där gick det sällan att cykla mer än en mil i taget innan man fick kolla på kartan eller kolla kursen med GPS:en.

Dessa olikheter gör att samma antal mil går fortare i norra Sverige än i Tyskland.

/Håkan
 
Avståndskoll!

Har kollat lite avstånd, det ser ut som cirka 180-200 mil. Det är ju alltid lite svårt att säja. Vi kommer att använda oss av små vägar/leder där det finns, en massa trafik är ju ingen hit!
Rekomenderar ni GPS eller är bra kartor ok?
Naturligtvis menade jag ju med full packning, tält och hela köret.
Detta blir ett alternativ till fjällvandring som vi brukar hålla på med.
Birgit
[Ändrat av pergit 2004-08-04 kl 11:22]
 
Jag cyklade första delen av den där sträckan i fjol. Kolla gärna in min hemsida för att få ett litet hum om hur det kan vara. Hade tänkt fortsätta (göra det på riktigt) i år, men annat kom emellan.

Jag använde mig av den där röda tjocka bilkartan, funkade utmärkt. Men det finns säkert andra och bättre alternativ.

Så nu satsar jag på 2005, kanske syns vi på vägarna då.
 
Man behöver både kartor och GPS om man nu vill använda båda.

Kartorna ska vara så aktuella som det går.

Kartor ger överblick och används vid planering. GPS talar om var man är och om man har en med kartfunktion kan man lägga in rutten i den. Då visar den vägen.

Man kan även ha enklare GPS som visar var man är när man tappat bort sig. Risken för detta är nog liten i Sverige. I Tyskland råkade jag ut för att när jag skulle ut norrut från Springe var alla vägar utom en motorväg eller motortrafikled. Jag hade ändå svårt att hitta så jag frågade en tysk om vägen. Det visade sig att man först skulle söderut för att sedan fara norrut. Extremt svårnavigerat och utan GPS hade jag nog ägnat flera timmar att hitta vägen.

Jag har en Garmin eTrex Vista och jag träffade även en tysk cyklist som hade samma GPS. Denna GPS är liten. Har kartfunktion och det finns även ett cykelfäste till den så man kan ha den på styret. Minnet i den räcker för att ladda i hela Sverige. I norr stämmer dock kartorna inte till 100%. Huvudvägarna är rätt men en del vägar i samhällena är inte helt aktuella eller saknas.

/Håkan



[Ändrat av hmarkstrom 2004-08-04 kl 14:21]
 
I Sverige ser jag ingen som helst anledning att ha en GPS. Framför allt inte i norra Sverige. Det är ju liksom inte så många vägar att hålla koll på.

Om ni inte redan har en GPS så rekommenderar jag er att satsa på en detaljerad karta, det räcker gott.
 
Karlholm; sa:
I Sverige ser jag ingen som helst anledning att ha en GPS. Framför allt inte i norra Sverige. Det är ju liksom inte så många vägar att hålla koll på.

Om ni inte redan har en GPS så rekommenderar jag er att satsa på en detaljerad karta, det räcker gott.
Detaljerade kartor, en kompass och att man följer med hyfsat på kartan räcker tycker jag.
/stina
 
Mora - Perstorp

Tjena.

Förra året körde jag och min tjej från Mora till Perstorp under semestern och det var det bästa vi gjort någonsin. Vi hade bara en eftermiddag med regn på 4 veckor annars var det soligt och varm, nästan för varmt faktiskt sisådär 30 °C. Vi var ute 25 dagar och cyklade 16 av dom, totalt 1250 km. Vi körde inte kortaste vägen och räkna med att campingplatserna ligger utanför städerna och att man kanske vill cykla in och äta och gå runt i stan på kvällen så lägg på 20 km för detta per dag, LÄTT!

Jag själv hade inga problem under resan då jag cyklar 6000-7000 km/år och min tjej klarade det bra trotts att hon bara cyklat ca 600 km innan.

Mitt råd är att träna häcken i minst 1500 km innan och använda riktiga cykelbyxor och hjälm, vi köpte även en liten fiffig backspegel att sätta på hjälmen vilket gör färden tryggare. Köp riktigt täta väskor och styrstångsväska med plats för karta, regnställ är ett måste. Annars duger dom vanliga kläderna man har hemma men ta inte med för mycket bara och glöm inte reservdelar, slang extra däck och en riktig pump.

När det gäller kartor så skaffa dom INNAN då planeringen är halva resan.

Stefan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg