Kinnekulleleden i oktober?

Var uppe i fjällen och gick Abisko-Nikkaloukta för en månad sen. Nu är jag supersugen att ge mig ut och vandra igen! Planen är att bege mig till Västergötland en helg i oktober och gå Kinnekulleleden. Någon som vet hur den leden är i oktober? Hur är det med vatten etc? Är det sexliters vattensäck som gäller eller finns det brunnar/källor längs vägen? Var är bästa stället att övernatta? Var kan man köpa en ledkarta?
 
Finns en bra karta på Lidköping turistbyro (västra Götalandsregionen som är utgivare).
Det finns fyra färdiga vindskydd längst leden. Samtliga är ok. Finns dock inget vatten i anslutning till vindskydden. Men det finns två källor längst leden. Dessutom passerar man en del hus. Några liter får du nog bära med dig. Leden är fin. Oktober är inga problem att vandra den.
 
Vandrade Kinnekulleleden för nån vecka sen. Två dagars skön vandring i fint väder.
Hittade vatten på två ställen efter leden. Jag bar aldrig mer än två liter vatten och det räckte fint. Körde torrskaffning de flesta mål. Vindskydden såg fina ut, så där sover man komfortabelt. Jag körde dock med mitt Lunar Solo. Tog en avstickare till Vänern för nattläger på stranden.
Mycket lättgången led. Vissa sträckor går ju leden på stigar där kalkstenen ligger i dagen.
OBS! Vid vindskyddet längst i söder finns vattenkran med kommunalt vatten fem meter från skyddet.
Kan dessutom rekommendera caféet på Hällekis tåghållplats. Hembakad plommonpaj med tillbehör satt fint i väntan på tåget.
Go tur!
 
Tänkte bara säga att det blir Skåneleden på Bjärehalvön istället. Nu i helgen.

Ska vandra Kinnekulleleden i vår istället. April eller maj. Tänkte försöka pricka in lövsprickningen.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg