Kinnekulle!

Jag är så Glad!!
Har idag (24 Maj) cyklat ca.2mil på kinnekulle
leden. Från högkullen via Munkängarna och Råbäck (gott kaffe och god kaka)till Västerplana.Vi(min kuin var med) klarade oss precis undan regnet. Nästa gång ska vi åka från Högkullen mot Medelplana och Martorpsfallen. Alltså, en MTB tur på Kinnekulle kan verkligen rekomenderas!!
Ha det kära UTE vänner!!!

Kinnekulleleden

Hej

Jag håller med dig. MTB cykling på kinnekulleleden rekommenderas! Det är mycket fina stigar i vacker natur.

Läs mer i kartpunkten som jag lagt in här på utsidan:
http://www.utsidan.se/karta/visaobjpop.htm?id=1072

Tänk bara på att visa hänsyn mot alla vandrare som du möter längs leden. Det har varit diskussioner och arga insändare i den lokala tidningen om att föbjuda cykling på leden pga. vårdslösa cyklister som skrämmer vandrare och kör sönder stigarna. Vi som cyklar här varje vecka vill ju gärna kunna fortsätta med det så det bästa är att visa hänsyn och påkalla uppmärksammhet när man kommer i full fart genom skogen.

Vi kanske ses på stigarna runt Kinnekulle då någon gång.

mvh
Jan-Eric

Re: Kinnekulleleden

JET; sa:
Tänk bara på att visa hänsyn mot alla vandrare som du möter längs leden. Det har varit diskussioner och arga insändare i den lokala tidningen om att föbjuda cykling på leden pga. vårdslösa cyklister som skrämmer vandrare och kör sönder stigarna. Vi som cyklar här varje vecka vill ju gärna kunna fortsätta med det så det bästa är att visa hänsyn och påkalla uppmärksammhet när man kommer i full fart genom skogen.

Jag håller i högsta grad med! För några år sedan var det en cyklist som skrämde både min då treåriga dotter och mig halvt från vettet när vi var ute och plockade smultron just på Kinnekulleleden. Det duger inte att komma i full fart runt en krök, skrika "Hoj!" och sedan braka förbi med en halvmeters lucka utan att minska farten nämnvärt. Du ska kunna stanna på den sträcka du kan överblicka! Som vandrare på en vandringsled SKA man inte behöva löpa risk att bli påkörd!!!!!!!!!!!!!

(OK, jag erkänner, jag har varit en hårsmån från att köra över en liten hund på samma sätt, men jag hoppas jag lärde mig något på kuppen.)

Kinnekulleleden

Hej Börje

Jag tänkte bara komma med ett tips.
Nästa gång när du skall åka från Högkullen mot Medelplana och Martorpsfallen som du skriver så kan du ta en alternativ väg.

När du kommer ner från Högkullen till asfaltsvägen mellan Medelplana och Österplana kan du åka denna ca. 2 km mot Österplana. Tag sedan höger på en grusväg mot Örnekulla. Efter en bit är du tillbaka på leden igen. Då slipper du ett omständigt parti med lång bit smala spångar och ett parti med mycket brant uppför och nerför där det är omöjligt att cykla.

Detta avsnitt av leden samt en bit nedanför Hällekis camping är de enda ställen på leden som man brukar hoppa över. Annars är det mycket fin cykling 4,8 mil.

Jag åkte leden igår samt hemifrån och hemigen. Det blev nästan 8 mil. Det var tungt, mycket lerigt på sina ställen efter allt regnande.

Ang. att visa hänsyn. Jag brukar alltid påkalla uppmärksamhet när man kommer bakom folk som är ute och vandrar. Man har ju ingen ringklocka så jag gör ett hojtande istället. Då flyttar de flesta på sig. Klart att man dessutom saktar ner, särskilt om det är barn och hundar i närheten.

Det är också bra att undvika helgerna, då brukar det vara mycket människor ute, särskilt runt Munkängarna, Martorpsfallen, Högkullen och vid Lasses Grotta.

Annars möter man inte så många, istället desto fler Rådjur, Hjortar och en och annan Älg. Igår så kom jag mycket nära en grupp på ca 8 Hjortar! På flera ställen åker man också genom hagar med betande Kor och Får.

mvh
Jan-Eric

Väg val.

Tack JET.
Tack för ditt tips ang. väg val men tyvär får nog MTB turen vänta ett tag. Jag har, klantig som man är skurit mej i höger handen med en MYCKET VASS kniv!! Jag behövde dock ej sy som tur var. Så nu ligger MTB å fiske nere för tillfället

Kinnekulle

Leden runt kullen är enormt rolig. Brukade åka dit några gånger om året från Göteborg med lite kompisar och köra, och hoppas att det kommer bli av även nu när jag flyttat till stockholm.

Vi brukar parkera vid Lasses grotta och köra varvet "medurs", men hoppar av den lilla biten efter campingen där det är lite VÄL stökigt.

/Jonas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg