Kinnekulleleden
Hej Börje
Jag tänkte bara komma med ett tips.
Nästa gång när du skall åka från Högkullen mot Medelplana och Martorpsfallen som du skriver så kan du ta en alternativ väg.
När du kommer ner från Högkullen till asfaltsvägen mellan Medelplana och Österplana kan du åka denna ca. 2 km mot Österplana. Tag sedan höger på en grusväg mot Örnekulla. Efter en bit är du tillbaka på leden igen. Då slipper du ett omständigt parti med lång bit smala spångar och ett parti med mycket brant uppför och nerför där det är omöjligt att cykla.
Detta avsnitt av leden samt en bit nedanför Hällekis camping är de enda ställen på leden som man brukar hoppa över. Annars är det mycket fin cykling 4,8 mil.
Jag åkte leden igår samt hemifrån och hemigen. Det blev nästan 8 mil. Det var tungt, mycket lerigt på sina ställen efter allt regnande.
Ang. att visa hänsyn. Jag brukar alltid påkalla uppmärksamhet när man kommer bakom folk som är ute och vandrar. Man har ju ingen ringklocka så jag gör ett hojtande istället. Då flyttar de flesta på sig. Klart att man dessutom saktar ner, särskilt om det är barn och hundar i närheten.
Det är också bra att undvika helgerna, då brukar det vara mycket människor ute, särskilt runt Munkängarna, Martorpsfallen, Högkullen och vid Lasses Grotta.
Annars möter man inte så många, istället desto fler Rådjur, Hjortar och en och annan Älg. Igår så kom jag mycket nära en grupp på ca 8 Hjortar! På flera ställen åker man också genom hagar med betande Kor och Får.
mvh
Jan-Eric