Kilimanjaro

Har funderat på att bege mig ner till Afrika för en bestigning av dess högsta berg Kilimanjaro, har sett att en del anordnar såna resor men tänkte höra om nån här har erfarenhet av detta berg och om det finns något billigare alternativ än att köpa en "färdig paket" resa?

Mvh Cladam

Jodå...

Jodå, det finns billigare alternativ. Ifall du kollar andra trådar om Kilimanjaro här på forumet (och kollar i trekkingforumet) så kommer du säkert hitta en del...

Jag har själv varit där 2 gånger och det GÅR att ordna allt själv, från t.ex. Arusha eller Moshi. Det är billigare, men kvaliteten på lokala "agencies" och guideföretag kan vara VÄLDIGT skiftande. Jag var där senast 2001, på våren, och gick då Machame route. Räkna med 5-7 dagar på berget, ifall du inte är acklimatiserad ordentligt innan.

Ett tips är att ta något annat "högt" berg innan, men som är billigare att bestiga (Kilimanjaro kostar rätt mycket i parkavgifter etc. eftersom det är nationalpark) t.ex. Mount Meru eller Åka omvägen över Kenya och trekka runt (eller klättra - det finns jättefin klättring där) kring Mount Kenya.

Lycka till.

/Kotten

Precis som föregående insändare sa så finns det en hel del olika företag och agenturer som ordnar guidade turer till toppen. Jag skulle dock rekommendera att sköta allt det praktiska hemifrån, kvaliten skiftar som sagt bland de inhemska. Var själv där i september 2002 och det är helt klart värt mödan. Naturen är fantastisk och människorna likaså. Det är dock ej någon renodlad klättring. Vi var på berget i 6 dagar, 4 upp och två ner, varav en av dagarna ängnades åt acklimatisering. Vi besteg en mindre topp för att sedan gå neråt igen och sova på lägre höjd. Fungerade bra för de flesta. Lycka till och är det något specifict du undrar över är det bara att höra av sig.

Pernilla

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg