Kili-Dec!

Hej glada friluftsare!
Jag ska vandra uppför Kilimanjaro runt den 12 dec i år och tänkte se om det kanske är någon som har liknande planer? Eller kanske har du varit där och vill ge mej några goda råd? =) är det bäst att boka hotell och guide hemifrån eller är dom på en som flugor på Nairobis flygplats? Risken är väl att alla de billigaste hotellen i Moshi/Arusha är fullbokade under högsäsong.. bör man skaffa nåra slags "overboots" till ett par Lundhags Pro eller kommer jag komma hem med alla tårna i välbehåll ändå?

Jag är tacksam för ALLA tips!

// Jennie B

KMANJARRÅ

Mina erfarenheter ifrån Kenya och Tanzania är att ta sig till Tanzania fortast möjligt. Kände mig (blev)lurad i Kenya hela tiden. Jag var där jul/nyår 1995 och då var det inga problem att få tag i billigt boende i varken Arusha eller Moshi. För övrigt så var vistelsen i Tanzania min bästa semester någonsin. Där finns allt att uppleva, Kilimanjaro, Mount Meru, Usambara Mountains, Zanzibar, Serengeti, Ngorongoro mm mm. Passa på att vara där så länge som möjligt. Jag kommer definitivt att åka tillbaka.

Hej!
Om en månad åker jag till Kili för att ta mig upp på toppen.
Jag har varit i Kenya på safari tidigare så därför blir det enbart en kort tripp för att njuta av berget.
Vi åker med Äventyrsresor av den anledningen att jag tror att det kan vara svårt att välja ut en seriös och bra arrangör på plats. Dom vet ju att jag aldrig mer kommer att träffa dom vare sig dom gör ett bra jobb eller inte. Den arrangör som Äventyrsresor anlitar vet dock att ev. klagomål kommer att framföras till resebyrån med ev. konsekvenser. Nackdelen är att det förstås kan bli lite dyrare men det får det vara värt. Har dessutom mycket bra erfarenhet av Äventyrsresor efter en vandring på Inkaleden i Peru för 3 år sen.
Enligt uppgift behövs inga stövlar att gå i. Vandringskängor är att föredra men det är t.o.m möjligt att gå i träningsskor.
Det finns många leder att gå upp på. Den vanligaste och snabbaste tar 3 dar upp och 2 ner. Problemet med den är att det kan gå för snabbt med tanke på aklimatiseringen. De flesta som inte kommer upp bryter av just den anledningen.
Vi skall gå leden Machame upp, och Mweka ner, vilket tar en dag mer. Dessutom väljer vi att lägga in en extra dag på berget.
Vi får väl se hur det går. I mitten av Nov vet vi svaret.
/Låp

Nu har jag bokat med ett trekking företag som heter Zara, finns på EWPs hemsida. De verkar bra och inte alltför dyra, §1025 med en xtra dag på berget + 2 nätter på springlands hotell. skönt och ha allt ordnat när man kommer ner. Efter turen på Kili ska jag flyga över till Mombasa. Ngn som vet hur man kan boka inrikes flyg i Afrika?!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg