Kilar o Cams - vilka är bäst?

Hejsan.
Jag skall investera i mina första kilar, kamsäkringar samt expressslingor. Vilka rekommenderar ni? Har sneglat lite på DMMs Dragon Cams,, dessa verkar bra men finns det några som är bättre? Även DMMs Wallnuts-kilar verkar bra?
Tacksam för alla tips på detta ämne som säkert varit uppe förut.

/Gustav

Tja! Jag köpte på mig ett gäng av DMM Dragon cams och fick hem dem förra veckan, jag kommer förhoppningsvis skriva en längre recension inom några dar om inte vädret är bra, då kommer jag vara ute och använda dem istället.. Men du får en kort verision här.

Jag har hittils hunnit använda dem ett par dagar, bland annat förra helgen nere vid Tunaberg och har använt alla storlekar förutom deras största som var slut när jag köpte dem. De har samma färger som Black Diamonds C4or och samma expansionsområde vilket jag ser som ett väldigt stort plus, C4orna är ju trots allt den antagligen mest använda kamkilen idag.

Jag stod och valde mellan just C4orna och Dragons men valet föll slutligen på Dragons, till största delen pga deras förlängningsbara slinga, jag förlänger ca 95% av alla kamkilsplaceringar, itne så mycket för att undvika repdrag utan mest för att repet inte ska flytta runt kammen men jag var också lite nyfiken... nya prylar är ju alltid kul att klämma och känna på :)

Kvaliten är top notch, precis vad man kan förvänta sig av DMM, de är mer färggranna än C4orna, fick bland annat kommentaren, "du har det mest färggranna racket jag nånsin sett".

Hur funkar de då? Jämfört med C4orna skulle jag säga att det är dött lopp, båda är grymt bra, har stort expansionsområde, de ändå som slår dem vad jag vet är Omega Pacifics Link Cam och Trango Mastercam. Den förlängningsbara slingar är super, förlängde en placering med en extra slinga resten räckte den inbyggda slingan till gott och väl. Men däremot så är C4ornas tumslinga riktigt grym den med, den gör att själva tygslingan inte sitter ivägen när man ska dra tillbaka loberna, den ger ett mycket bättre tumgrepp och med handskar på så känns den mycket mycket lättare att hålla i.

Även DMMs Wallnuts-kilar verkar bra?
Mina favorit kilar är DMM offsets. Jag använder dock inte mässing storlekarna, där byter jag till de mindre Wild Country superlight rocks. Offsets funkar riktigt bra på svensk granit men inte alls på kalksten.
De mest allsidiga kilar jag använt är DMM wallnuts. Ett plus med den är att de är "offsets" när man lägger dem på tvären. Kilar som inte är det tycker jag är oftast oanvändbara på tvären.

Ja, det är väl viktigare att dom sitter än att dom lossnar lätt så det får bli DMM då.

Tack för hjälpen

/Gustav

Hej Rosa Kanoten

Jag har själv två hela kilset ett BD och ett DMM Wallnut.
Använder nästan uteslutande mina wallnuts då dessa känns bäst och är lättast Att placera.
På senare tid så har även köpt ett set DMM alloy offset och måste säga att det är det klart bästa köpet jag gjort. Framför allt så är detta en säkring som passar där inget annat passar. Så ett set wallnuts och ett set alloy offsets så borde du vara set på kilfronten. Du kan alltid komplettera med de vanliga storlekarna allteftersom du känner behov.

Vad gäller kammar har jag själv BD C4:eek:r i strl 0,3 - 3. Använder 0,5-1 mest så mycket att jag har dublett av dem.

Har bara taffsat på Dragon men avskydde triggern dels att den saknar loop som BD men även att den var så kort. Vad gäller förlängnings möjligheten så är det genialt men inte så att jag ens överväger att byta/köpa vid framtida komplement. Vad gäller de mindre camstorlekarna så kör jag på Metolius Mastercam. Kände på BD C3 då C4:eek:rna var så uppskattade men då kammarna var så styva i kammarnas riktning så avstod jag från dessa. Jag ville inte att kammen skulle vridas vid eventuellt fall när jag klättrar i en lodrät spricka.

Är nöjd med mina Mastercams dels har de 4cammar men även en riktigt böjbar stam dock lite tyngre än TCU:erna.

Btw gör inte misstaget att köpa "gjutjärn-QD" fina vid sportklättring men de gör sig lätt påminda när du
multipitchar.

Aliens då?

Kan bara instämma: C4:eek:r plus Wallnuts är toppen. Plus några offsetkilar. Dragons är intressanta, men det finns ju alltid skäl att vara lite konservativ i den här branchen. BDs grejer har ju varit med ett tag.

Wallnuts vet jag dissas av många erfarnare klättrare för att de sätter sig så hårt. Men det tycker jag är själva syftet med en kil, och hellre det än att de rippar...

I de små kamstorlekarna är jag mer kluven. Har några Aliens men är faktiskt lite missnöjd med finishen. Känns inte helt 100. Nåt större företag borde köpa upp dem och jobba lite på kvalitén på en annars bra grunddesign.

Tror jag har en ännu mer användbar länk:
http://www.psychovertical.com/
Bläddra in där i menyerna så hittar du en massa tips om ditt blivande rack.

Själv köra jag med WC Rocks. Självklart ska grejerna sitta fast när man faller i dem, men det är ju inte samma sak som att de ska sitta fast när man ska ha loss dem...

Jag har ett fullt Wallnutsset, men det är tämligen fritt från repor. Jag har som regel mitt Rocksset på selen, där jag har dubbletter av ett antal, samt att jag har en näve microkilar bl a HB (DMM) Offsets i mässingsstorlekarna - men inte de allra minsta.
Jag har inga större problem att inte få Rocksen att floppa - och risken att de rippar tror jag inte alls är större. Dock tror jag kilar till största delen är en vanesak. Har man börjat med Wallnuts så tycker man kanske att de är bäst resten av livet - men jag misstänker att det är få exempel på de som kört med ett kilset i några år, för att sedan få en aha-upplevelse och byta till annan modell.

Kammar har jag blandat av C4:eek:r, Metolius TCU, och RE Comet. Jag tycker alla är OK. Dock händer det att jag tycker TCU:erna är lite svåra att få till ibland och inget känns bättre än en C4, när den väl passar. Ibland är det dock lättare att få dit Cometerna, eftersom de är aningen smalare vid samma sprickvidd. Har dessutom Comet i Microstorlekar vilket innebär att de är mindre än mina minsta C4. Ska dubblera vidare av kammarna, det är trots allt så att man ibland behöver ett hyfsat antal av bara t ex C4 nr 1 och nr 2. Jag kommer att skaffa flera C4:eek:r, inte fler Comet och inte fler Metolius. Mastercams i små "alienstorlekar" är dock nåt som lockar även om C3:eek:r är ett alternativ.

Själv köra jag med WC Rocks. Självklart ska grejerna sitta fast när man faller i dem, men det är ju inte samma sak som att de ska sitta fast när man ska ha loss dem...

Jag har ett fullt Wallnutsset, men det är tämligen fritt från repor. Jag har som regel mitt Rocksset på selen, där jag har dubbletter av ett antal, samt att jag har en näve microkilar bl a HB (DMM) Offsets i mässingsstorlekarna - men inte de allra minsta.
Jag har inga större problem att inte få Rocksen att floppa - och risken att de rippar tror jag inte alls är större. Dock tror jag kilar till största delen är en vanesak. Har man börjat med Wallnuts så tycker man kanske att de är bäst resten av livet - men jag misstänker att det är få exempel på de som kört med ett kilset i några år, för att sedan få en aha-upplevelse och byta till annan modell.
Haha, jag gjorde just det! :)
Bytte från Rocks efter att ha testat kompisens Wallnuts en helg.
Droppen var en led där kruxet inte gick att säkra på något sätt, förrän jag upptäckte att det gick att sätta Wallnut-10:an på tvären, så var det några kristaller som passade precis i skårorna mitt på fram- och baksidan. (Skulle förmodligen inte hållt för ett fall ändå, men ärdet av psykologiska säkringar kan inte underskattas...)

I övrigt kör jag med vad jag samlat på mig under åren.
HB Offsets (mässing) 3-6.
Några Camp-hexor i större storlekar.
Aliens Grön, Gul och Röd.
Några Friends i mellanstorlek och blandade Camalots.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0
magwo Baby Dragon Cams vs Camalot 0.3, 0.4 Klättring allmänt 9
Yakherden Problem med Dragon Cams - igen Klättring allmänt 6
Kloker Totem Cams? Klättring allmänt 4
Yakherden Totem Cams återkallas/byts ut! Klättring allmänt 7
engel Omega Pacific Link Cams? Klättring allmänt 8
Wolfbane Val av cams... Klättring allmänt 2
Peo73 Rock + Run Cams Klättring allmänt 3
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Lakritsglass Vilka brallor - olika väder Klättring allmänt 48
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg