Kikarepisod och habegär.

Utsidan har kikarboom så detta blir rätt tillfälle.

Jag har sedan ungdomen haft en medioker minikikare. För ett par år sedan gick den sönder och till min häpnad så var en del i sammanlänkningen ett litet stålhagel. Ligger nu som 2 monokikare i fiskeutrustningen. Gick då för att hitta en ny kikare. Köpte en Focus wildlife 8/42 på 60% rabatt = 550:- Som jag varit nöjd med då jag upplevt den som skarp och lättsam att titta i under längre perioder. Minikikaren iriterade ögonen rätt fort.

Så kom snön och jag gick på älgpass. Såg nåt mysko som halvt tinat fram ur snön och plockar upp en Swarovski Porroprismakikare 7/42 GA Habicht. Hittade tyvärr också ägaren, en jaktkamrat efter lite sökande. Han har inte hämtat kikaren ännu varför jag har den kvar.Och fy kan jag säga vad detta gett mig problem. Min Focus hänger inte med ens lite. Det är skillnad på allt. Färger, skärpa, klarhet som ger ett helt annat djup i tittbilden. Verkar ju oxå vara stryktålig då vi räknade ut att den legat ute i 2 veckor under en väldigt blöt och snöig period. Den var helt klar när jag hittade den. Har tagit reda på att den kostar 8500:-. Vad jag vill ha en kikare med lika bra prestanda.
Jag har mitt i detta köpt en Rysk porroprismakikare ANU 5 begagnad i nyskick för 200:- som är lika klar som Habichten i centrum men som förlorar skärpa mot kanten. Den får gälla som en liten tröst på vägen mot en ny kikare då den åtminstånde ger lite bättre sikt. Den är inte vattentät och funkar dåligt i motljus, rysscoating.

På kikarsiktessidan har jag det lite bättre ställt.

Bosse

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg