Jag har köpt en 10x30 som jag inte alls kan hålla stadig i kajaken, dessutom är det precis som Kveke skriver att balansen blir mycket sämre när man tittar i kikaren. Om jag skulle köpa en kikare nu när jag provat hade det blivit 7x30
Det är fler saker än förstoring som kan göra att man upplever skakig bild i kikaren. En 10x kikare (10 gångers förstoring) är så klart i gränslandet för vad de allra flesta klarar att hålla stadigt. En lite svårbegriplig men dock väldigt viktig aspekt som ofta förbises på kikare är
synfält/1000m. Det vill säga: hur bred är bilden du ser på ett avstånd av 1000m? De flesta kikare har ett ganska smalt synfält då det ställer höga krav på optikens kvalitet för att få synfältet stort utan att kompromissa på skärpa, kontrast osv.
På grund av olika fysiska ramar så är det oftast kikare i 8x klassen som har det bredaste synfältet, bredare än både 7x och 10x.
Den upplevda skillnaden mellan 8x och 7x är ganska liten (givet att de har ungefär samma synfält).
10x är absolut mer känslig för skakningar och i kombinatioin med ett snävare synfält är 10x nästan alltid ett dåligare val än 8x. Det samma gäller också 7x även om detta kan låta lite konstigt.
Tänk att du håller upp två toapappersrullar och tittar genom de, du kommer att uppleva en viss del "tunnelsyn". Om du sen istället håller upp två sugrör och tittar genom de så kommer detta att resultera i ännu mer tunnelsyn men förstoringen är den samma. (1x i bägge fallen så klart).
En kikare fungerar inte som ett kameraobjektiv där förstoringsgraden alltid hänger ihop med bildvinkeln.
Det betyder att i en kikare så kan du få få bägge delar -både hög förstoring och stort synfält.
Vanligtvis så hänger detta ihop med kikarens pris.
Sen är det ju en mängd andra saker som man kanske värdesätter. Kikarens prestanda jämfört med vikt, storlek och hur robust den är byggd är ju så klart intressant för alla friluftsmänniskor.
Kite Optics Lynx HD 8x30 som jag nämnde tidigare är en enastående kikare med ett nästan oslaget synfält på 151m/1000m. Den är dessutom liten och robust, vattentät, har 30 års garanti samt att den kostar en bra bit under 10.000 kr.
Swarovski har en modell som heter NL Pure 8x42. Denna har synfält 159m/1000m. Swarovskin kostar nästan 30.000kr och är så klart ointressant för de allra flesta på grund av detta.
Mitt råd är därför nästan alltid en 8x kikare men var uppmärksam på synfält! Bär du glasögon så bör också detta tas hänsyn till. Tyvärr så är det nästan alltid så att kikares prestanda är linjär med vad den kostar. Kite Lynx HD 8x30 avviker från detta, men det ser ut som att priset på den stiger i takt med att ryktet sprider sig.