Kikare - fjällvandring

Jag söker en bra lösning på hur man skall ha sin kikare på fjällvandringen. Jag har en 7-800 g kikare som jag vill ha med mig på vandringen ( Swaroski ) och sedan blir det en liten digitalkamera, kompass, karta och några andra småsaker som man vill ha nära till hands när man vandrar. Kikaren blir en belastning för nacken efter någon dag och hänger man den fast i ryggan ovanför axelremmarna åker den som en projektil.
Benfickan är för liten. Midjeväska skulle kunna vara lösningen men lite mycket runt midjan med avbärarbälte och väska.

Någom som har en bra lösning på väska framtill på ryggan ? ( Pararager) ( Ni som vill hugga på vikten för en PR gör det någon annan stans)
 
En såpass tung kikare bör du nog ha ett fodral till, till militära 7x42 Sw följer ett fodral i nylon med egen halsrem, men den kan lika gärna fästas i ryggsäcken eller remmen. När jag bar systemkamera hade jag en större magficka till kamera, objektiv och film. Men sen jag övergått till kompaktkamera får den och min monokikare plats i det förstorade kontoret på ryggsäcksremmen. Att det blir mindre att bära är bara en fördel.
Har man ramryggsäck kan man göra som C Fletcher gjort, det fungerar utmärkt.

Go tur
 
Jag har som regel kikaren (av samma storlek) i ena bröstfickan (med remmen runt halsen som vanligt). På så vis hamnar inte belastningen på nacken, och kikaren hålls på plats istf att dingla omkring. Funkar fint.

/Per
 
Två förslag

Beträffande kartfodral körde jag ett tag med att fästa nackremmen via krok i lyfthandtaget på säcken bakom nacken. Var lite byngligt.

Numera kör jag med Orleibs motorcykelfodral med tryckknappar i de fyra hörnen.

Jag har satt fast två tryckknappar i axelremmarna på ryggan där jag trycker fast kartfodralet. Mycket nöjd med denna lösning.

Föreslår att du syr en liknande ficka men behåller Swarovskins flytrem runt nacken som säkerhet fast utan belastning på flytremmen. Det är smidigt att sy en ficka med "servettfodralsstuk" där fliken täcker okularen på kikaren för att undvika regndroppar och skräp.

I snabbläge kan du bara täcka okularen med fliken men låta kikaren vila frampå resten av fodralet.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Jag har en väska på maggen (egentligen mer på brösthöjd) som innehåller kamera och gps. För att inte belasta nacken har jag satt fast ett fäste på vardera axelrem där jag sedan fäster remmarna från kameraväskan (har satt karbinhakar i remmarna) . Sedan drar jag bröstremmen genom bältesfästet på baksidan av kameraväskan. Låter kanske besvärligt men är förvånansvärt snabbt att ta lös och sätta fast väskan vid rastningar och även om en rem skulle lossna så håller bröstremmen fast det hela så det inte dråsar i backen.
 
Vilken typ av väska är detta som du har på bröstet ?
Känns det inte som att den ligger under hakan ?

För vad är bäst att få den under hakan eller i avbärarbältet med risk att den slår mot kroppen.
 
Hur man bär sin kikare beror lite på vad man avser använda den till. Är det till fågelskådning är det inge vidare att behöva plocka upp den ur en väska eller ännu värre ur ryggsäcken när turens enda fjällabb sveper förbi eller när jaktfalken sveper förbi vid klippväggen i 0,5 sek. Då är det nackrem eller liknande som gäller tillsammans med ngt skydd (tyg el. plast) för okularet när kikaren inte används som Thure beskrev.

Skall man "bara" använda kikaren för att kolla in föremål på långa avstånd, lupp för blommor (vänd kikaren bakofram) eller annat mindre hetsiga objekt funkar säkert en väska av ngt slag. Där ligger den skyddad också.

J
 

avslutad210712

Gäst
2004-06-16; sa:
Vilken typ av väska är detta som du har på bröstet ?
Känns det inte som att den ligger under hakan ?

För vad är bäst att få den under hakan eller i avbärarbältet med risk att den slår mot kroppen.

Har en LowePro Top Load Zoom 2 till systemkameran och en annan som jag inte minns namnet på till kompaktkameran.

Visst ligger den lite för högt upp om man skall vara kinkig men det fungerar rätt bra ändå att få upp respektive ner kameran med ett sigma 18-125 zoom. Anledningen till att jag fäster den mes bröstremmen också är just att slippa att den ligger och slår mot kroppen när jag rör mig. Skulle såklart gå att lösa med en extra rem runt kroppen eller kanske runt axelremmarna längre ner men det känns som lite "för mycket". Har ungefär samma lösning till pulkan på våren men då fäster jag kameran i dragselen istället.
 

Liknande trådar