kikare eller pejlkikare

Prisskillnaden mellan en kikare och en pejlkikare är ungefär 1000:- (om jag lyckats tolka kikarinformationen rätt). Med så stor prisskillnad, mer än dubbelt så mycket, gäller det att kunna motivera pejlfunktionen. Kan man göra det? Vilken uppfattning har ni?
Jag har en riktig pejlkompass (och ytterligare två som man till nöds kan pejla med). Ur den synpunkten behöver jag ingen ytterligare pejlkompass. Men det är givetvis bekvämare (?) och säkrare (?) att pejla med pejlkikare där man ser bättre? Eller ...?

När jag navigerar i skärgården kör jag nästan uteslutande mha en liten syftkompass. När man hamnat långt ut och och vill pejla på en liiiiiiiiiten kobbe eller ett ännu mindre skär så önskar man ibland att man hade en kikare med inbyggd kompass för att vara helt säker att man pejlar från rätt position. Detta gäller även när man är innomskärs och har tusen olika små öar att pejla från, då ka det vara skönt att veta att man siktar mot rätt märke. Dessutom vill jag minnas att det blir mer exakta bäringar när man använder en pejlkikare eftersom graderingen på kortet är större och ger en bättre indikation. Det gör iofs att du verkligen måste deviera kompassen innan du använder den om du ska ha nytta av denna extra noggranhet. Gör så att du medelst en medhjälpare som åker med i en gummiring bakom båten, kollar genom att syfta igenom riggen, vilken riktningen är. Han kommer med all sannolikhet inte uppleva något kompassfel och sen kan ni jämföra avläsningar. För upp en liten tabell på kardinalkurserna och fyll i emellan (det blir en sinuskurva inte helt oväntat...) så behöver ni inte göra om det.
En pejlkikare kan som sagt vara grymt fin att ha om man bedriver riktig navigation och inte GPS fusk, men då tycker jag man ska ta det seriöst och inte höfta till som jag gör när jag tar min syftkompass och sneglar på närmaste landmärke utan att kolla varken deviation eller variation. Tre grader hit eller dit spelar då ingen roll eftersom man inte kan hålla en högre precission på varken avläsning eller styrkurs...

/samme

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg