Köpte mig ett par Åsnes Taiga nyligen och funderar på ett par kickerskins till dom. Taigan är 51 mm som smalast och till exempel Black Diamonds kickerskins är 50 mm i smalaste utförande. De borde väl funka alldeles utmärkt eller är någon däremot?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kickerskins
- Trådstartare Staffan Andersson
- Start datum
Åsnes
hade förra säsongen ett speciellt fäste för Kicker Skins framför bindingen. Det ser ut som en bra lösning och är sannolikt lite bättre än BDs motsvarighet men du kanske inte har det fästet på dina skidor.
Om du skaffar BDs skins så kan du skära bort ett par mm från kanterna för att bättre kunna utnyttja dina stålkanter de har bra instruktion för detta i förpackninen på sina längre hudar och om den instruktionen inte finns medskickat med de kortare hudarna så kan du säkert hitta en onlineversion.
Thure
hade förra säsongen ett speciellt fäste för Kicker Skins framför bindingen. Det ser ut som en bra lösning och är sannolikt lite bättre än BDs motsvarighet men du kanske inte har det fästet på dina skidor.
Om du skaffar BDs skins så kan du skära bort ett par mm från kanterna för att bättre kunna utnyttja dina stålkanter de har bra instruktion för detta i förpackninen på sina längre hudar och om den instruktionen inte finns medskickat med de kortare hudarna så kan du säkert hitta en onlineversion.
Thure
Re: Åsnes
Precis, de infällda stighudarna finns inte till de vallningsfria varianterna som jag har. Åsnes kan iofs modifiera befintlig skida, men det kostar för mycket.
Det låter som en bra lösning, tack för rådet.
thureb; sa:hade förra säsongen ett speciellt fäste för Kicker Skins framför bindingen. Det ser ut som en bra lösning och är sannolikt lite bättre än BDs motsvarighet men du kanske inte har det fästet på dina skidor.
Precis, de infällda stighudarna finns inte till de vallningsfria varianterna som jag har. Åsnes kan iofs modifiera befintlig skida, men det kostar för mycket.
thureb; sa:Om du skaffar BDs skins så kan du skära bort ett par mm från kanterna för att bättre kunna utnyttja dina stålkanter de har bra instruktion för detta i förpackninen på sina längre hudar och om den instruktionen inte finns medskickat med de kortare hudarna så kan du säkert hitta en onlineversion.
Thure
Det låter som en bra lösning, tack för rådet.
Bredden fram kritisk
Jag har ett par BD kicker skins sedan uppskattningsvis 7 år nu och har bara goda erfaremheter av dem. Att tänka på när det gäller bredd är att det sitter ett metallbleck framtill som inte går att skära till hur som helst. Det hamnar dock en bit längre fram på skidan så det bör inte vara några problem. Mina gamla turskidor har liknande mått och de har jag inte behövt justera så mitt stalltips är att du behöver göra en ytterst liten justering med mattkniven baktill på hudarna.
En sak som faktiskt är en fördel med KS jämfört med de infällda korthudarna är att du kan flytta fram dem när det går brant uppför vilket ger ännu mera fäste jämfört med att ha dem under spannet.
/Tommy
Jag har ett par BD kicker skins sedan uppskattningsvis 7 år nu och har bara goda erfaremheter av dem. Att tänka på när det gäller bredd är att det sitter ett metallbleck framtill som inte går att skära till hur som helst. Det hamnar dock en bit längre fram på skidan så det bör inte vara några problem. Mina gamla turskidor har liknande mått och de har jag inte behövt justera så mitt stalltips är att du behöver göra en ytterst liten justering med mattkniven baktill på hudarna.
En sak som faktiskt är en fördel med KS jämfört med de infällda korthudarna är att du kan flytta fram dem när det går brant uppför vilket ger ännu mera fäste jämfört med att ha dem under spannet.
/Tommy
öringen; sa:Köpte mig ett par Åsnes Taiga nyligen och funderar på ett par kickerskins till dom. Taigan är 51 mm som smalast och till exempel Black Diamonds kickerskins är 50 mm i smalaste utförande. De borde väl funka alldeles utmärkt eller är någon däremot?
Hej,
har aldrig gjort det, vet inte hur de funkar eller passar men på nedanstående länk visar ngn krativ person hur han gjort sina egna kickerskins med Black Diamonds dito som förlaga. Har man en stighud till övers så kanske värt testa....
http://www.agavegroup.com/?page_id=62
Jonas.O; sa:öringen; sa:Köpte mig ett par Åsnes Taiga nyligen och funderar på ett par kickerskins till dom. Taigan är 51 mm som smalast och till exempel Black Diamonds kickerskins är 50 mm i smalaste utförande. De borde väl funka alldeles utmärkt eller är någon däremot?
Hej,
har aldrig gjort det, vet inte hur de funkar eller passar men på nedanstående länk visar ngn krativ person hur han gjort sina egna kickerskins med Black Diamonds dito som förlaga. Har man en stighud till övers så kanske värt testa....
Tack för tipset, hade nog testat göra egna om jag haft hudar över. Nu får det bli ett par BD
Är det förresten någon som har tips på bra ( och billig ) nätbutik som säljer BD kickerskin?
öringen; sa:Köpte mig ett par Åsnes Taiga nyligen och funderar på ett par kickerskins till dom. Taigan är 51 mm som smalast och till exempel Black Diamonds kickerskins är 50 mm i smalaste utförande. De borde väl funka alldeles utmärkt eller är någon däremot?
Hjälp mig nu ur min okunnighet. Jag vet att Åsnes har korta stighudar som de kallar "kortefeller". Jag förmodar att det är denna korta variant som i den här tråden kallas kickerskins.
Tommy E; sa:En sak som faktiskt är en fördel med KS jämfört med de infällda korthudarna är att du kan flytta fram dem när det går brant uppför vilket ger ännu mera fäste jämfört med att ha dem under spannet.
Jag har verkligen letat efter BD:s (och andras) korta stighudar. Var finner jag dem?
undrar HåkanF
MAJJEN; sa:Jag har verkligen letat efter BD:s (och andras) korta stighudar. Var finner jag dem?
undrar HåkanF
Gå till northstar.se, sök på kicker.
öringen; sa:Jonas.O; sa:öringen; sa:Köpte mig ett par Åsnes Taiga nyligen och funderar på ett par kickerskins till dom. Taigan är 51 mm som smalast och till exempel Black Diamonds kickerskins är 50 mm i smalaste utförande. De borde väl funka alldeles utmärkt eller är någon däremot?
Hej,
Tack för tipset, hade nog testat göra egna om jag haft hudar över. Nu får det bli ett par BD
Ok, förståligt....såg förresten att shelby.fi nu säljer stighud per löpmeter till ett tämligen rimligt pris uppfattade jag det som....23 euro/m. Utifall den lille kreatören inombords vaknar till liv...
MAJJEN; sa:Hjälp mig nu ur min okunnighet. Jag vet att Åsnes har korta stighudar som de kallar "kortefeller". Jag förmodar att det är denna korta variant som i den här tråden kallas kickerskins.
Helt riktigt. Skillnaden är att Åsnes har en variant som fäster inuti skidan, dvs det är urtaget hål får två "krokar" som sticks in. Kickers spänner du runt skidan, vilket som Tommy E skrivit kan vara en fördel då du själv kan bestämma var stighuden ska ligga i spannet.
MAJJEN; sa:Jag har verkligen letat efter BD:s (och andras) korta stighudar. Var finner jag dem?
undrar HåkanF
Jag köpte mina på en valborgsrea på Abisko turiststation för typ 7 år sedan. Det var en chansing som slog in. Jag har inte sett dem i butik senare någon gång vad jag kan påminna mig om. Tyvärr.
/Tommy
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? | Turskidåkning | 7 | ||
Längd på och montering av BD kickerskins? | Turskidåkning | 4 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg