Med oväxlat nav eller navväxel dvs avsaknad av kedjespännare eller kedjeväxel så kommer kedjespänningen att variera med temperaturen.
Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage speciellt när kedjan spänns ännu mer vid lägre temperaturer.
Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?
Med mycket slack blir det kanske förluster som om man hade en gummibandseffekt vid acceleration. Med för lite slack friktionsförluster och större slitage. Skall man tänka annorlunda vid ny kedja och nya kedjehjul och drev respektive när det börjar bli dags att byta till ny drivlina?
Finns det litteratur eller bra webtexter om detta?
Thure
Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage speciellt när kedjan spänns ännu mer vid lägre temperaturer.
Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?
Med mycket slack blir det kanske förluster som om man hade en gummibandseffekt vid acceleration. Med för lite slack friktionsförluster och större slitage. Skall man tänka annorlunda vid ny kedja och nya kedjehjul och drev respektive när det börjar bli dags att byta till ny drivlina?
Finns det litteratur eller bra webtexter om detta?
Thure