Kedjespänning

Med oväxlat nav eller navväxel dvs avsaknad av kedjespännare eller kedjeväxel så kommer kedjespänningen att variera med temperaturen.

Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage speciellt när kedjan spänns ännu mer vid lägre temperaturer.

Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?

Med mycket slack blir det kanske förluster som om man hade en gummibandseffekt vid acceleration. Med för lite slack friktionsförluster och större slitage. Skall man tänka annorlunda vid ny kedja och nya kedjehjul och drev respektive när det börjar bli dags att byta till ny drivlina?

Finns det litteratur eller bra webtexter om detta?

Thure

Fast

menar inte Sheldon med Fixed Gear ett bakhjul utan frihjul. Där kan jag förstå att en tight kedja behövs. Men min fråga gäller ett bakhjul med frihjul navväxlar och skivbromsar.

Thure

Med oväxlat nav eller navväxel dvs avsaknad av kedjespännare eller kedjeväxel så kommer kedjespänningen att variera med temperaturen.
Thure
Nja, resten av cykeln kommer ju också påverkas av temperaturen, så kedjespänningen lär nog inte förändras särskilt mycket.

Jag gissar att för hårt spänd kedja ger större friktionsförluster och större slitage .Thure
Största problemet är att varken drev eller kedjehjul är perfekt runda eller centrerade, så hög kedjespänning i den slacka positionen kan bli katastrofalt hög i den spända positionen. Men visst ökate slitaget både i kedjan och och i hjul/vevlaget pga det ökade axeltrycket.
Men hur mycket spänning/slack skall det vara i kedjan? Inte så mycket slack att kedjan hoppar av förstås men finns det några tumregler?
Ju mindre desto bättre. Om inte drevet är katastrofalt slitet så räcker kedjans egenvikt fär att hålla den i ingrepp, så gränssätande blir att den inte kan hoppa av.
Tidiga växelcyklar hade inga hjul i sina bakre växelförare, utan bara en fritt hängande kedja och en lite ståltrådsögla som växelförare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg